Temat
To kluczowy element informacji prasowej. Musi być interesujący, opierać się na faktach i pełnić jedną z podstawowych ról mediów, czyli powinien informować, edukować lub służyć rozrywce. Pamiętaj, aby obiektywnie oceniać przydatność tematu, a wybierając konkretne zagadnienie, które chcesz opisać zapytaj siebie, czy jest ono istotne dla firmy, redakcji oraz czytelnika.
Części składowe
Po pierwsze tytuł. W znacznej mierze od niego zależy, czy dziennikarz przeczyta przesłaną przez Ciebie informację, czy też użyje przycisku „usuń”. Tytuł musi być na tyle atrakcyjny, aby przyciągnąć uwagę odbiorcy, a jednocześnie klarowny, jasno określający treść artykułu. Dobrze, gdy jest krótki – powinien mieścić się w jednej linii, czyli posiadać około 80 znaków.
Po drugie lead (lid), czyli kilka zdań streszczających cały komunikat. Istotne jest, aby odpowiadał na podstawowe pytania: kto? co? gdzie? kiedy? dlaczego?. Po jego przeczytaniu odbiorca powinien posiadać ogólną wiedzę na przedstawiany temat.
Po trzecie rozwinięcie. Obejmuje rozbudowane informacje zawarte w lidzie. Musi być zbudowane na zasadzie odwróconej piramidy. Priorytetem jest odpowiedź na pytania: co się stało? kto brał w tym udział? kiedy to się stało? gdzie to się stało? co z tego wynika? Potem można zarysować dodatkowo background, czyli opisać wydarzenie w szerszym kontekście. Informacja musi być zbudowana tak, by odcinając od końca akapity komunikatu, najważniejsze informacje nadal były dostępne i klarowne dla odbiorcy.
Po czwarte informacja prasowa powinna być opatrzona datą publikacji, posiadać krótki opis firmy, dane kontaktowe firmy oraz autora tekstu.