Jak napisać informację prasową

Autor: Stwora Sylwia
Data: 10-06-2012 r.

Informacja prasowa to podstawowe narzędzie działań public relations. Wydawać by się mogło, że jej napisanie jest proste i nie zabiera zbyt wiele czasu. Niestety, jeśli chcesz, aby Twoja informacja zainteresowała wybraną redakcję i została opublikowana, nie wystarczy, że będzie ona tylko poprawna. Oto kilka zasad, które zwiększą efektywność Twojej informacji prasowej.

Temat

To kluczowy element informacji prasowej. Musi być interesujący, opierać się na faktach i pełnić jedną z podstawowych ról mediów, czyli powinien informować, edukować lub służyć rozrywce. Pamiętaj, aby obiektywnie oceniać przydatność tematu, a wybierając konkretne zagadnienie, które chcesz opisać zapytaj siebie, czy jest ono istotne dla firmy, redakcji oraz czytelnika.

Części składowe

Po pierwsze tytuł. W znacznej mierze od niego zależy, czy dziennikarz przeczyta przesłaną przez Ciebie informację, czy też użyje przycisku „usuń”. Tytuł musi być na tyle atrakcyjny, aby przyciągnąć uwagę odbiorcy, a jednocześnie klarowny, jasno określający treść artykułu. Dobrze, gdy jest krótki – powinien mieścić się w jednej linii, czyli posiadać około 80 znaków.

Po drugie lead (lid), czyli kilka zdań streszczających cały komunikat. Istotne jest, aby odpowiadał na podstawowe pytania: kto? co? gdzie? kiedy? dlaczego?. Po jego przeczytaniu odbiorca powinien posiadać ogólną wiedzę na przedstawiany temat.

Po trzecie rozwinięcie. Obejmuje rozbudowane informacje zawarte w lidzie. Musi być zbudowane na zasadzie odwróconej piramidy. Priorytetem jest odpowiedź na pytania: co się stało? kto brał w tym udział? kiedy to się stało? gdzie to się stało? co z tego wynika? Potem można zarysować dodatkowo background, czyli opisać wydarzenie w szerszym kontekście. Informacja musi być zbudowana tak, by odcinając od końca akapity komunikatu, najważniejsze informacje nadal były dostępne i klarowne dla odbiorcy.

Po czwarte informacja prasowa powinna być opatrzona datą publikacji, posiadać krótki opis firmy, dane kontaktowe firmy oraz autora tekstu.

Podsumowanie

Dobra informacja prasowa powinna być aktualna, neutralna (żadnych reklam, treści promocyjnych), napisana barwnym językiem, zwięzła. Komunikat musi dotyczyć faktów i zawierać konkrety i liczby. Dobrze, gdy podejmuje tematy bliskie odbiorcy ze względu na m.in. miejsce zamieszkania, osobistą znajomość zagadnienia lub gdy traktuje o wydarzeniach „wielkiego świata”.

Pamiętaj, że informujesz, a nie sprzedajesz. Staraj się pisać w trzeciej osobie, używaj strony czynnej, unikaj wykrzykników, cytaty umieszczaj w cudzysłowie. Zadbaj o estetykę i przejrzystość tekstu. Jeśli posiadasz materiały dodatkowe, np. zdjęcia, wykresy, koniecznie dołącz je do informacji.

Stwora Sylwia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Biznesplan

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 25547 )
Array ( [docId] => 25547 )

Array ( [docId] => 25547 )