Jak przeprowadzić skuteczne badania rynku

Autor: Kulik Katarzyna
Data: 25-05-2012 r.

Prowadząc własną firmę, bez względu na to, czy działasz na rynku od kilku lat czy dopiero rozpoczynasz swoją działalność, powinieneś mieć dostateczną wiedzę na temat rynku. Jak jednak przeprowadzić skuteczne badania rynku? Czy jesteś w stanie je sam przeprowadzić?

Do czego potrzebna jest analiza rynku

Badania rynku to nic innego jak analiza, dzięki której możliwe jest poznanie i zrozumienie procesów w nim zachodzących. Ich rozpoznanie konieczne jest do podejmowania słusznych decyzji dotyczących przyszłości przedsiębiorstwa. Planujesz rozpoczęcie nowej produkcji w swoim przedsiębiorstwie, jednak obawiasz się, czy produkt zdobędzie odbiorców? Analiza rynku pomoże określić Ci potrzeby potencjalnych klientów, a tym samym podjąć słuszną decyzję w tej sprawie.

Skuteczne badania rynku

Kiedy już dojdziesz do wniosku, że badania rynku mogą być przydatne Twojej firmie, powinieneś zastanowić się nad tym, kto ma wykonać powyższą analizę. Jeżeli prowadzisz niewielką firmę i masz dużo samozaparcia, możesz pokusić się o samodzielnie jej przeprowadzenie.

Podstawowym krokiem w samodzielnym badaniu rynku jest określenie kilku zagadnień, które pomogą Ci w jego przeprowadzeniu. Przede wszystkim musisz ustalić konkretny cel. Po co badasz rynek? Jakich konkretnych informacji poszukujesz? Tylko dokładne określenie potrzebnych informacji pozwoli Ci na ich odnalezienie.

Kiedy już ustalisz, czego chcesz się dowiedzieć, musisz zastanowić się, w jaki sposób pozyskać potrzebne dane. W tym celu najlepiej jest sporządzić listę źródeł, w których odnajdziesz poszukiwane informacje. Nie bój się sięgać po wiadomości udostępniane przez różnego rodzaju instytucje i firmy. Dane GUS czy TNS OBOP mogą nakierować Twoje działania na słuszną drogę. Informacji poszukaj również w ogólnodostępnych źródłach. W Internecie z pewnością uda Ci się znaleźć wyniki wielu badań marketingowych innych firm, które będziesz mógł wykorzystać w podejmowaniu własnych decyzji.

 

Samodzielnie rozpoznawaj rynek. Badania zleć profesjonalistom

Teoretycznie samodzielne przeprowadzenie badań rynku jest możliwe. Jednak tak naprawdę częściej jest to wstępne rozpoznanie rynku, niż profesjonalna analiza rynkowych trendów. Sam z pewnością będziesz w stanie określić podstawowe potrzeby swoich klientów. Wystarczy, że z nimi porozmawiasz czy zaproponujesz im ankietę na temat ich oczekiwań. Wstępną analizę rynku mogą przeprowadzić również Twoi handlowcy. Podstawowe informacje przydatne w działalności Twojej firmy jesteś w stanie zgromadzić sam.

Jednak jeżeli wstępne rozeznanie rynku nie będzie dla Ciebie wystarczające, skuteczne badania powinieneś zlecić profesjonalistom. Dlaczego? Marketingowcy, którzy zajmują się tym na co dzień, posiadają nie tylko niezbędną do tego wiedzę, ale również narzędzia. Zgromadzenie samych danych dotyczących rynku jest jedynie pierwszym krokiem w skutecznych badaniach. Ważna jest również ich odpowiednia analiza, do której niezbędna jest wiedza z zakresu marketingu. Dlatego agencje marketingowe z pewnością zapewnią Ci profesjonalną pomoc w realizacji skutecznej analizy rynku.

Kulik Katarzyna

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 25499 )
Array ( [docId] => 25499 )