W 2011 roku Polacy przeciętnie spędzali 4 godziny dziennie przed telewizorem. Jeśli przygotujesz ciekawą i dobrą kampanię telewizyjną masz szansę, że w tym czasie choć raz zostanie ona zauważona przez potencjalnego klienta. Oto kilka kroków, które zwiększą prawdopodobieństwo tego, że odbiorca nie przełączy kanału w momencie, gdy zobaczy kolejny spot reklamowy.
Określ grupę docelową
Musisz zastanowić się do kogo chcesz skierować kampanię, czyli określić grupę docelową, którą w przyszłości mają tworzyć potencjalni nabywcy twoich produktów lub usług. Jeśli błędnie zidentyfikujesz tę grupę kampania telewizyjna może nie przynieść oczekiwanych efektów. Koniecznie zrób badania marketingowe, które dadzą ci odpowiedź na pytanie, kto i dlaczego interesuje się oferowanym przez ciebie towarem lub usługą.
Ustal cel
Odpowiedz sobie na pytanie, co ma przynieść ci kampania w telewizji
zarówno od strony informacyjnej, jak i sprzedażowej? Czy ma zwiększyć
świadomość marki wśród odbiorców, wykreować odpowiedni wizerunek,
zachęcić do zapoznania się z twoją ofertą, zasygnalizować jakiś problem,
konkurs lub wydarzenie? A może ma zapewnić długoterminowy wzrost
sprzedaży lub zwiększyć udział firmy w danym segmencie rynku? Kiedy
ustalisz cel kampanii będziesz wiedział, czy ma jest sens, aby
przeprowadzać ją w telewizji.
Określ budżet
Kampania telewizyjna wiąże się ze sporymi kosztami, na które składają
się nie tylko wydatki na samą jej realizację. W kosztorysie musisz
uwzględnić koszty emisji spotów w telewizji, które mogą być nawet wyższe
od kosztów produkcji. Zapoznaj się z cennikami poszczególnych stacji
telewizyjnych, aby precyzyjnie wiedzieć, ile faktycznie potrzebujesz na
kampanię i do jakiej grupy docelowej będziesz w stanie dotrzeć.
Wybierz rodzaj TV oraz kanał
Do wyboru masz telewizję ogólnokrajową, regionalną lub lokalną. Przy
wyborze kanału tematycznego powinieneś wybrać ten, który najbardziej
będzie pasował do twojej grupy docelowej oraz ten, który emituje podobne
kampanie.
Określ czas emisji
Czas emisji dostosuj do grupy docelowej. Gdy odbiorcą maja być dzieci
i ich rodzice dobrze jest, aby emisja nastąpiła np. przed lub po bajce,
w trakcie filmu czy programu familijnego. Powszechnie uważa się, że
najlepszym czasem antenowym są godziny wieczorne.
Następnym etapami tworzenia kampanii telewizyjnej jest fizyczna realizacja pomysłu, a potem monitoring mediów.