Analiza sytuacji
Na tym etapie musisz uporządkować informacje odnośnie obecnej sytuacji firmy. Zrobisz to odpowiadając sobie na cztery rodzaje pytań.
- Pytania podstawowe typu od kiedy firma działa, czym się zajmuje, w jakiej branży działa, kim są jej konkurenci.
- Pytania handlowe, m.in. jaką pozycję na rynku firma obecnie zajmuje, jakiego rodzaju badania czy akcje promocyjne zostały przeprowadzone, jakie wnioski z nich wyciągnięto, jakie były rezultaty tych działań.
- Pytania odnośnie działań public relations typu kiedy i jakie działania były prowadzone, jakie były ich rezultaty.
- Pytania odnośnie problemu, m.in. dlaczego chcemy podjąć działania PR, co one nam dadzą. Zbierając informacje możesz działać we własnym zakresie lub skorzystać z pomocy działu marketingu.
Pomocna będzie również analiza PEST, czyli analiza sytuacji politycznej, ekonomicznej, społecznej i technicznej. Tutaj pomocne będą badania rynkowe.
Cele
Tutaj musisz określić, jakie cele chcesz osiągnąć dzięki działaniom PR. Czy to ma być na przykład budowa, zmiana lub poprawa wizerunku, zmiana opinii o firmie czy może powtórne wprowadzenie produktu lub usługi na rynek.
Identyfikacja grupy docelowej
Odpowiedź sobie na pytanie, do kogo chcesz dotrzeć z ofertą, czyli kto będzie Twoją grupą docelową. Możesz skorzystać z analiz: demograficznych (wiek, płeć, status zawodowy, dochody), geograficznych (miejsce zamieszkania) oraz psychograficznych (styl życia, sposób zachowania).
Pomocne mogą okazać się badania prowadzone przez Instytut SMG/KRC Poland czy firmę Pentor.