Jak przygotować plan działań PR

Autor: Stwora Sylwia
Data: 30-05-2012 r.

Brytyjski Instytut Public Relations (IPR) definiuje public relations jako „przemyślane, planowane i systematyczne starania wytworzenia i podtrzymywania wzajemnego zrozumienia między organizacją i jej publicznością”. Na przemyślany i dobrze przygotowany plan działań PR składa się kilka elementów.

Analiza sytuacji

Na tym etapie musisz uporządkować informacje odnośnie obecnej sytuacji firmy. Zrobisz to odpowiadając sobie na cztery rodzaje pytań.

  • Pytania podstawowe typu od kiedy firma działa, czym się zajmuje, w jakiej branży działa, kim są jej konkurenci.
  • Pytania handlowe, m.in. jaką pozycję na rynku firma obecnie zajmuje, jakiego rodzaju badania czy akcje promocyjne zostały przeprowadzone, jakie wnioski z nich wyciągnięto, jakie były rezultaty tych działań.
  • Pytania odnośnie działań public relations typu kiedy i jakie działania były prowadzone, jakie były ich rezultaty.
  • Pytania odnośnie problemu, m.in. dlaczego chcemy podjąć działania PR, co one nam dadzą. Zbierając informacje możesz działać we własnym zakresie lub skorzystać z pomocy działu marketingu.
Analizując bieżącą sytuację firmy warto, abyś przeprowadził analizę SWOT, czyli odpowiedział na pytania: jakie są jej mocne, a jakie słabe strony, jakie ma ona szanse i z jakimi zagrożeniami może się spotkać.

Pomocna będzie również analiza PEST, czyli analiza sytuacji politycznej, ekonomicznej, społecznej i technicznej. Tutaj pomocne będą badania rynkowe.

Cele

Tutaj musisz określić, jakie cele chcesz osiągnąć dzięki działaniom PR. Czy to ma być na przykład budowa, zmiana lub poprawa wizerunku, zmiana opinii o firmie czy może powtórne wprowadzenie produktu lub usługi na rynek.

Identyfikacja grupy docelowej

Odpowiedź sobie na pytanie, do kogo chcesz dotrzeć z ofertą, czyli kto będzie Twoją grupą docelową. Możesz skorzystać z analiz: demograficznych (wiek, płeć, status zawodowy, dochody), geograficznych (miejsce zamieszkania) oraz psychograficznych (styl życia, sposób zachowania).

Pomocne mogą okazać się badania prowadzone przez Instytut SMG/KRC Poland czy firmę Pentor.

Strategia i taktyka

Strategia musi dotyczyć konkretnego celu, który wyjaśnia metody zastosowane do zrealizowania zamierzeń. Natomiast taktyka to szczegóły strategii, konkretne działania lub metody użyte podczas wprowadzania w życie strategii.

Ostatnie dwa etapy planu działań PR to zaplanowanie budżetu oraz ocena i monitorowanie przebiegu akcji.

Stwora Sylwia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

  • Kancelaria Radcy Prawnego Małgorzata Suchecka

    al. Grunwaldzka 472D Lokal 1 Olivia Business Centre, Olivia Six (13. piętro), 80-309 Gdańsk

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Prawna Iurisco Edyta Przybyłek

    ul. Zgrzebnioka 28, 40-520 Katowice

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marcin Majcherczyk

    ul. Stawowa 4 lok. 39, 41-200 Sosnowiec

    Wyświetl wizytówkę
  • Buszan Suchecka Orłowski Adwokat Radcowie Prawni Sp.p.

    ul. Armii Krajowej 22/2, 81-849 Sopot

    Wyświetl wizytówkę
  • THE N.E.W.S. LAW CENTER Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

    ul. Kazachska 1/89, 02-999 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • adwokat Wojciech Rudzki - kancelaria adwokacka

    Józefa Piłsudskiego 40/4 Kraków 31 - 111

    Wyświetl wizytówkę
  • KANCELARIA ADWOKACKA Adwokat Michał Gajda

    ul. Księcia Bogusława X 1/3, 70-440 Szczecin

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Robert Dudkowiak

    ul. Jana Pawła II 11 lok. 5, 62-300 Września

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Adwokacka Adwokata Piotra Sęka

    ul. Narutowicza 44 lok. 20, 90-135 Łódź

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radców Prawnych ARVE M.Kusztan & R.Ponichtera Sp. K.

    ul. Czysta 4, 50-013 Wrocław

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marek Foryś

    ul. Słupecka 9/1, Gdynia

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria MERITUM

    ulica Westerplatte 13/5, 31-033 Kraków

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Radosław Tymiński

    Łukowska 9 Lok. 126, 04-133 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
Array ( [docId] => 25520 )
Array ( [docId] => 25520 )

Array ( [docId] => 25520 )