Jak przygotować plan komunikacji kryzysowej

Autor: Stwora Sylwia
Data: 31-05-2012 r.

Elementem niezbędnym do przetrwania sytuacji kryzysowej jest dobra komunikacja, zarówno wewnątrz struktur firmy, jak i z jej otoczeniem zewnętrznym. Tworząc schemat planu komunikacji kryzysowej należy uwzględnić kilka zasadniczych kwestii.

Komu, co, gdzie, kiedy i jak

Po pierwsze, przygotowując plan komunikacji kryzysowej musimy zastanowić się, kto będzie odbiorcą naszej wiadomości. Inaczej będziemy porozumiewać się z pracownikami, inaczej z inwestorami, partnerami biznesowymi czy konkurencją. Zupełnie różna będzie również komunikacja z klientami.

Po drugie zastanów się, co chcesz i ile chcesz powiedzieć na temat kryzysu w firmie. Wiadomo, że pracownicy powinni posiąść najbardziej szczegółową wiedzę w tym zakresie. Najmniej przekażesz konkurencji, która mogłaby wykorzystać dokładną wiedzę przeciwko Twojej firmie.

Następną kwestią jest określenie miejsca i czasu przekazania wiadomości. Przeanalizuj kilka dogodnych terminów, które nie będą kolidowały z innymi wydarzeniami, mogącymi osłabić Twoje informacje. Na miejsce przekazu możesz wybrać siedzibę firmy, salę konferencyjną w hotelu lub plener. Ważne jest, aby dostosować miejsce do odbiorców. Z pracownikami komunikuj się w siedzibie firmy, z osobami z zewnątrz lepiej spotkaj się w neutralnym miejscu.

Ostatnim punktem przygotowania planu komunikacji kryzysowej jest wybór narzędzi, które posłużą ci do komunikacji. Osobom z firmy przekazuj bieżące raporty z przebiegu sytuacji. Z klientami możesz skontaktować się bezpośrednio wykorzystując do tego serwisy społecznościowe lub bloga firmy, albo pośrednio przy użyciu środków masowego przekazu. Z dziennikarzami komunikuj się poprzez konferencje prasowe, briefingi, notki prasowe lub wywiady. Inwestorom i partnerom biznesowym przedstawiaj raporty.

Komunikacja wewnątrz firmy

Przygotowując plan komunikacji kryzysowej w zasadzie powinieneś zacząć od zorganizowania dobrego przepływu informacji wewnątrz przedsiębiorstwa. Ważne jest, aby ustalić w jaki sposób będzie przebiegała ta komunikacja. Możesz stosować komunikaty pisemne, ustne lub elektroniczne. Ustal także, kto będzie odpowiedzialny za rozmowy z pracownikami. Pamiętaj, aby nie zostawiać pracowników z pytaniami czy wątpliwościami. Musisz jasno zarysować im sytuację kryzysową.

Pamiętaj, że podstawą dobrego planu komunikacji jest szczere i prawdziwe przedstawienie sytuacji kryzysowej.

Stwora Sylwia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Biznesplan

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 25531 )
Array ( [docId] => 25531 )

Array ( [docId] => 25531 )