Ocena sytuacji
Powinieneś zacząć od streszczenia tego, co chcesz osiągnąć i w jaki sposób. Następnie scharakteryzuj otoczenie. Możesz wykorzystać do tego analizę PEST, polegającą na wypisaniu czynników polityczno-prawnych, ekonomicznych, socjokulturowych i technologicznych, które będą miały wpływ na twoją działalność. Przykładowo chcesz prowadzić szkolenia w swojej firmie, dlatego interesującym cię elementem otoczenia polityczno-prawnego będzie fakt, że możesz pozyskać na nie dofinansowanie z Unii Europejskiej.
Kolejnym etapem oceny sytuacji jest analiza konkurencji, jej rozmiary i zakres. Możesz stworzyć listę z krótką charakterystyką poszczególnych konkurentów. Potem musisz przeprowadzić analizę własnej firmy. Pomocne w tym będą analiza pięciu sił Portera oraz analiza SWOT. Pierwsza porusza takie kwestie, jak: siła przetargowa dostawców, siła przetargowa nabywców, groźba nowych wejść, groźba substytucyjnych produktów lub usług oraz rywalizacja między istniejącymi firmami.
Analiza SWOT to rozpisanie silnych i słabych stron twojej firmy, jej szans oraz zagrożeń. W kolejnym punkcie planu marketingowego określ swoją grupę docelową, czyli odpowiedź sobie na pytanie: kim jest twój klient? Ostatnim elementem oceny sytuacji jest opisanie oferowanych produktów lub usług. Ułatwisz sobie pisanie tej części robiąc przykładowo analizę SWOT poszczególnych towarów lub usług.