Jak przygotować plan marketingowy

Autor: Stwora Sylwia
Data: 28-05-2012 r.

Plan marketingowy to szczegółowy i pisemny plan zawierający szereg uporządkowanych działań, które firma musi podjąć, aby osiągnąć założone cele marketingowe oraz odpowiednie obroty. Tworząc plan marketingowy należy wyróżnić w nim pięć części: ocenę sytuacji, strategię, cele marketingowe, działania marketingowe oraz kontrolę.

Ocena sytuacji

Powinieneś zacząć od streszczenia tego, co chcesz osiągnąć i w jaki sposób. Następnie scharakteryzuj otoczenie. Możesz wykorzystać do tego analizę PEST, polegającą na wypisaniu czynników polityczno-prawnych, ekonomicznych, socjokulturowych i technologicznych, które będą miały wpływ na twoją działalność. Przykładowo chcesz prowadzić szkolenia w swojej firmie, dlatego interesującym cię elementem otoczenia polityczno-prawnego będzie fakt, że możesz pozyskać na nie dofinansowanie z Unii Europejskiej.

Kolejnym etapem oceny sytuacji jest analiza konkurencji, jej rozmiary i zakres. Możesz stworzyć listę z krótką charakterystyką poszczególnych konkurentów. Potem musisz przeprowadzić analizę własnej firmy. Pomocne w tym będą analiza pięciu sił Portera oraz analiza SWOT. Pierwsza porusza takie kwestie, jak: siła przetargowa dostawców, siła przetargowa nabywców, groźba nowych wejść, groźba substytucyjnych produktów lub usług oraz rywalizacja między istniejącymi firmami.

Analiza SWOT to rozpisanie silnych i słabych stron twojej firmy, jej szans oraz zagrożeń. W kolejnym punkcie planu marketingowego określ swoją grupę docelową, czyli odpowiedź sobie na pytanie: kim jest twój klient? Ostatnim elementem oceny sytuacji jest opisanie oferowanych produktów lub usług. Ułatwisz sobie pisanie tej części robiąc przykładowo analizę SWOT poszczególnych towarów lub usług.

 

Cele marketingowe

Na tym etapie musisz rozpisać sobie trzy rodzaje celów: długoterminowe, które osiągniesz po roku lub dłuższym okresie działalności; krótkoterminowe, które możesz zrealizować teraz lub w przeciągu kilku najbliższych dni, tygodni oraz średnioterminowe.

Działania marketingowe

Możesz wobec nich zastosować podobne rozróżnienie, jak przy celach marketingowych. Pamiętaj, że powinny one wynikać z wcześniejszych założeń oraz powinny być prowadzone w sposób uporządkowany tzn. jedne działania powinny stanowić początek kolejnych i je warunkować. Stwórz harmonogram działań określający konkretne terminy ich realizacji.

Działania kontrolne

Ostatnim etapem przygotowania planu marketingowego jest określenie, w jaki sposób będziesz kontrolował realizację planu oraz jakie mechanizmy wykorzystasz do jego oceny.

Stwora Sylwia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 25507 )
Array ( [docId] => 25507 )