Cele i narzędzia PR wyborczego
Prowadzenie działań PR, w czasie kampanii wyborczej, ma na celu wykreowanie, umocnienie, zmianę lub poprawę wizerunku partii lub polityka. Aby to osiągnąć PR-owcy posługują się takimi klasycznymi narzędziami promocji, jak: konferencje prasowe, sponsoring, soundbites, czyli krótkie wypowiedzi w mediach, przecieki kontrolowane, media events, czyli organizację wydarzeń w kampanii. PR-owiec musi stworzyć odpowiedni image klienta. Zadbać należy nie tylko o wypowiedzi polityka, ale również o jego wygląd, ubiór, gesty, głos. Duże znaczenie ma również zorganizowanie odpowiedniej przestrzeni wokół polityka lub partii, czyli pojawianie się z rodziną, w otoczeniu osób, które są dla wyborców autorytetem lub wzbudzają powszechną sympatię. Tworząc PR w kampanii wyborczej trzeba także zadbać o odpowiednią notkę biograficzną, czyli zatuszować to, co nie powinno trafić do wiadomości opinii publicznej lub przeobrazić wady w zalety.
e-PR w kampanii wyborczej
Rozwój internetu powoduje, że w do promocji kandydata lub partii politycznej wykorzystuje się e-PR, czyli działania public relations posługujące się narzędziami dostępnymi w Internecie, np.: strony internetowe kandydatów i komitetów wyborczych, biura prasowe on-line posługujące się emailami lub forami dyskusyjnymi, platformy wideo (np. spot wyborczy Krzysztofa Kotowicza, który miał ponad 3 mln wyświetleń), portale społecznościowe.
Dość popularnym narzędziem PR-u, stosowanym w czasie kampanii wyborczych jest tzw. czarny PR. Polega on na manipulacji informacjami w taki sposób, aby o kandydacie czy partii wyborczej było głośno i dużo się o niej mówiło.