Jak tworzy się PR w kampanii wyborczej

Autor: Stwora Sylwia
Data: 30-05-2012 r.

Kampania wyborcza to najintensywniejszy okres działalności PR w partii politycznej lub u polityka kandydującego na wysokie stanowisko państwowe. Istotą wszelkich kroków PR podejmowanych w ramach kampanii wyborczej jest dotarcie do wyborcy i zaprezentowanie kandydata lub partii oraz planów wyborczych w sposób, który przekona wyborców do oddania swojego głosu właśnie na daną kandydaturę.

Cele i narzędzia PR wyborczego

Prowadzenie działań PR, w czasie kampanii wyborczej, ma na celu wykreowanie, umocnienie, zmianę lub poprawę wizerunku partii lub polityka. Aby to osiągnąć PR-owcy posługują się takimi klasycznymi narzędziami promocji, jak: konferencje prasowe, sponsoring, soundbites, czyli krótkie wypowiedzi w mediach, przecieki kontrolowane, media events, czyli organizację wydarzeń w kampanii. PR-owiec musi stworzyć odpowiedni image klienta. Zadbać należy nie tylko o wypowiedzi polityka, ale również o jego wygląd, ubiór, gesty, głos. Duże znaczenie ma również zorganizowanie odpowiedniej przestrzeni wokół polityka lub partii, czyli pojawianie się z rodziną, w otoczeniu osób, które są dla wyborców autorytetem lub wzbudzają powszechną sympatię. Tworząc PR w kampanii wyborczej trzeba także zadbać o odpowiednią notkę biograficzną, czyli zatuszować to, co nie powinno trafić do wiadomości opinii publicznej lub przeobrazić wady w zalety.

e-PR w kampanii wyborczej

Rozwój internetu powoduje, że w do promocji kandydata lub partii politycznej wykorzystuje się e-PR, czyli działania public relations posługujące się narzędziami dostępnymi w Internecie, np.: strony internetowe kandydatów i komitetów wyborczych, biura prasowe on-line posługujące się emailami lub forami dyskusyjnymi, platformy wideo (np. spot wyborczy Krzysztofa Kotowicza, który miał ponad 3 mln wyświetleń), portale społecznościowe.

Dość popularnym narzędziem PR-u, stosowanym w czasie kampanii wyborczych jest tzw. czarny PR. Polega on na manipulacji informacjami w taki sposób, aby o kandydacie czy partii wyborczej było głośno i dużo się o niej mówiło.

Odpowiednio stworzony PR w kampanii wyborczej powinien skutkować rozpoznawalnością kandydata lub partii politycznej oraz pozytywnym odbiorem ze strony wyborców. Tylko wtedy istnieje szansa na osiągnięcie sukcesu wyborczego. Doskonale widać to na przykładzie Aleksandra Kwaśniewskiego i jego niebieskich koszul, które wyborcy pamiętają do dnia dzisiejszego.

Stwora Sylwia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Biznesplan

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 25518 )
Array ( [docId] => 25518 )

Array ( [docId] => 25518 )