Jak wybrać grupę celu

Autor: Stwora Sylwia
Data: 30-05-2012 r.

Kiedy twierdzimy, że nasz produkt lub usługa jest przeznaczona dla wszystkich, to nie jest ona kierowana do nikogo. W celu maksymalizacji zysków i osiągania zadowalającego poziomu odbioru oferowanego przez nas towaru należy precyzyjnie określić komu chcemy sprzedać oferowany towar, czyli musimy wybrać grupę celu.

Definicja grupy celu

Mianem grupy celu inaczej targetu określa się konsumentów, firmy, organizacje, do których chcesz skierować swoje produkty lub usługi, albo takie osoby, które mogą być zainteresowane towarami, które oferujesz. Do jej wyznaczania stosuje się następujące kryteria: demograficzne, geograficzne oraz finansowe.

Demografia, geografia i finanse

Powszechnie stosowanym kryterium podziału klientów są czynniki demograficzne, geograficzne, społeczne oraz finansowe.

Do pierwszej grupy zaliczamy: wiek, płeć, status cywilny, status zawodowy i wykształcenie.

W drugiej grupie znajdują się: miejsce zamieszkania, liczba mieszkańców, województwo. Do kryterium społecznego zaliczamy m.in. wykonywany zawód, kierunek studiów, sytuację zawodową, wyznawaną religię.

Ostatnia grupa dotyczy miesięcznych zarobków oraz obciążeń w postaci np. kredytu.

Zachowanie i styl życia

Wyodrębnianie targetu w ramach kryterium psychograficznego odbywa się poprzez określenie m.in. zachowania grupy, stylu życia, pasji i zainteresowań, sposobów spędzania wolnego czasu. Jest to skuteczniejszy sposób określania grupy celu, ponieważ opisuje ono potencjalnych konsumentów pod kątem ich zachowań i postaw nabywczych przez co pozwala na tworzenie bardziej perswazyjnych przekazów reklamowych i promocyjnych .

Wybierając grupę celu musimy najpierw bardzo dobrze poznać nasz produkt, jasno określić korzyści wiążące się z jego zakupem. Dopiero potem możemy szukać odpowiedzi na pytanie: do kogo chcemy go skierować?

Błędne zdefiniowanie targetu powoduje, że działania marketingowe są nieskuteczne. Ważne jest również dopasowanie do odbiorców kanałów przekazu treści promocyjnych, języka i stylu komunikacji, sposobu dystrybucji produktów i usług oraz obsługi klienta.

Stwora Sylwia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Biznesplan

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 25528 )
Array ( [docId] => 25528 )

Array ( [docId] => 25528 )