Kiedy twierdzimy, że nasz produkt lub usługa jest przeznaczona dla wszystkich, to nie jest ona kierowana do nikogo.
W celu maksymalizacji zysków i osiągania zadowalającego poziomu odbioru oferowanego przez nas towaru należy precyzyjnie określić komu chcemy sprzedać oferowany towar, czyli musimy wybrać grupę celu.
Definicja grupy celu
Mianem grupy celu inaczej targetu określa się konsumentów, firmy, organizacje, do których chcesz skierować swoje produkty lub usługi, albo takie osoby, które mogą być zainteresowane towarami, które oferujesz. Do jej wyznaczania stosuje się następujące kryteria: demograficzne, geograficzne oraz finansowe.
Demografia, geografia i finanse
Powszechnie stosowanym kryterium podziału klientów są czynniki demograficzne, geograficzne, społeczne oraz finansowe.
Do pierwszej grupy zaliczamy: wiek, płeć, status cywilny, status zawodowy i wykształcenie.
W drugiej grupie znajdują się: miejsce zamieszkania, liczba
mieszkańców, województwo. Do kryterium społecznego zaliczamy m.in.
wykonywany zawód, kierunek studiów, sytuację zawodową, wyznawaną
religię.
Ostatnia grupa dotyczy miesięcznych zarobków oraz obciążeń w postaci np. kredytu.
Zachowanie i styl życia
Wyodrębnianie targetu w ramach kryterium psychograficznego odbywa się
poprzez określenie m.in. zachowania grupy, stylu życia, pasji i
zainteresowań, sposobów spędzania wolnego czasu. Jest to skuteczniejszy
sposób określania grupy celu, ponieważ opisuje ono potencjalnych
konsumentów pod kątem ich zachowań i postaw nabywczych przez co pozwala
na tworzenie bardziej perswazyjnych przekazów reklamowych i promocyjnych
.
Wybierając grupę celu musimy najpierw bardzo dobrze poznać nasz
produkt, jasno określić korzyści wiążące się z jego zakupem. Dopiero
potem możemy szukać odpowiedzi na pytanie: do kogo chcemy go skierować?
Błędne zdefiniowanie targetu powoduje, że działania marketingowe są
nieskuteczne. Ważne jest również dopasowanie do odbiorców kanałów
przekazu treści promocyjnych, języka i stylu komunikacji, sposobu
dystrybucji produktów i usług oraz obsługi klienta.