Jak zapobiegać kryzysowi wizerunkowemu firmy

Data: 25-12-2012 r.

Osoby odpowiedzialne w firmie za PR lub obsługująca przedsiębiorstwo agencja, powinny wraz z kadrą zarządzającą firmy przede wszystkim zapobiegać kryzysowi wizerunkowemu. Ale i uczyć się na błędach.

Kryzys wizerunkowy firmy może zagrozić jej rynkowej pozycji, a nawet bytowi. Nikt nie jest w stu procentach na niego odporny – nawet te firmy, które są wyposażone w najlepsze systemy zarządzania ryzykiem.

Potencjalnym źródłem wizerunkowej sytuacji kryzysowej może być niemal wszystko. Już samo zatrudnianie ludzi, produkowanie towarów czy świadczenie usług, to potencjalne punkty zapalne. Nie wspominając o wystąpieniu poważnej awarii, wypadku, katastrofy czy konfliktu z pracownikami, klientami, kontrahentami etc.

Co zatem można zrobić w kierunku prewencji?

Jak przeciwdziałać

Do działań zapobiegawczych lub przygotowujących do właściwego działania w obliczu zaistnienia sytuacji kryzysu wizerunkowego, należą:

  • wczesna identyfikacja i neutralizacja zagrożeń (m.in. na podstawie analizy zasobów i działań firmy);
  • audyty przepływu informacji w firmie;
  • monitoring mediów, w tym Internetu;
  • stworzenie bazy mediów i dziennikarzy;
  • budowanie stałych i pozytywnych relacji z grupą kluczowych dla firmy przedstawicieli mediów;
  • opracowanie ogólnych instrukcji, zasad i procedur postępowania firmy w sytuacjach kryzysowych (niezbędnych w trakcie organizowania zarządzania sytuacją kryzysową; ów plan awaryjny należy posiadać i w biurze i w domu zarówno w wersji cyfrowej, jaki i drukowanej);
  • przygotowanie planu działania firmy oraz zarządu w wybranych scenariuszach najbardziej prawdopodobnych negatywnych zdarzeń;
  • szkolenia medialne dla osób reprezentujących firmę na zewnątrz, ew. kryzysowe gry symulacyjne.

Naturalnie powyższa lista nie wyczerpuje wszystkich dostępnych możliwości, natomiast daje pogląd, o czym warto zawczasu pomyśleć. Jak wiadomo – lepiej zapobiegać, niż leczyć.

 

Nauka na błędach

Jeśli jednak już wystąpi kryzys wizerunkowy, na liście zadań do zrobienia „po”, należy uwzględnić:

  • przygotowanie i wdrożenie strategii odbudowy wizerunku firmy po kryzysie (+ na bieżąco weryfikować jej efektywność);
  • opracowanie raportu dot. przyczyn, przebiegu i skutków niedawnej sytuacji kryzysowej, skuteczności podjętych działań oraz rekomendacji na przyszłość;
  • aktualizację schematów postępowania;
  • rekompensatę wobec pokrzywdzonych stron kryzysu;
  • permanentny monitoring doniesień medialnych oraz opinii pochodzących z firmy i jej otoczenia;
  • zespołowe szkolenia obejmujące kompetencje z zakresu efektywnej komunikacji oraz umiejętności rozwiązywania konfliktów (by ludzie skupiali się nie na problemach, ale na ich rozwiązywaniu i zapobieganiu).

Błędy można popełniać, bo tylko ten ich nie robi, kto nie pracuje. Jednak taka sama wpadka popełniona dwukrotnie, to już o raz za dużo.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 25616 )
Array ( [docId] => 25616 )