Kryzys wizerunkowy firmy może zagrozić jej rynkowej pozycji, a nawet bytowi. Nikt nie jest w stu procentach na niego odporny – nawet te firmy, które są wyposażone w najlepsze systemy zarządzania ryzykiem.
Potencjalnym źródłem wizerunkowej sytuacji kryzysowej może być niemal wszystko. Już samo zatrudnianie ludzi, produkowanie towarów czy świadczenie usług, to potencjalne punkty zapalne. Nie wspominając o wystąpieniu poważnej awarii, wypadku, katastrofy czy konfliktu z pracownikami, klientami, kontrahentami etc.
Co zatem można zrobić w kierunku prewencji?
Jak przeciwdziałać
Do działań zapobiegawczych lub przygotowujących do właściwego działania w obliczu zaistnienia sytuacji kryzysu wizerunkowego, należą:
- wczesna identyfikacja i neutralizacja zagrożeń (m.in. na podstawie analizy zasobów i działań firmy);
- audyty przepływu informacji w firmie;
- monitoring mediów, w tym Internetu;
- stworzenie bazy mediów i dziennikarzy;
- budowanie stałych i pozytywnych relacji z grupą kluczowych dla firmy przedstawicieli mediów;
- opracowanie ogólnych instrukcji, zasad i procedur postępowania firmy w sytuacjach kryzysowych (niezbędnych w trakcie organizowania zarządzania sytuacją kryzysową; ów plan awaryjny należy posiadać i w biurze i w domu zarówno w wersji cyfrowej, jaki i drukowanej);
- przygotowanie planu działania firmy oraz zarządu w wybranych scenariuszach najbardziej prawdopodobnych negatywnych zdarzeń;
- szkolenia medialne dla osób reprezentujących firmę na zewnątrz, ew. kryzysowe gry symulacyjne.
Naturalnie powyższa lista nie wyczerpuje wszystkich dostępnych możliwości, natomiast daje pogląd, o czym warto zawczasu pomyśleć. Jak wiadomo – lepiej zapobiegać, niż leczyć.