Różnice między marketingiem a public relations
Zarówno public relations, jak i marketing opierają się na zarządzaniu. Jednak podstawowa różnica pomiędzy nimi wynika z typu otoczenia, w którym działają. Marketing porusza się po rynku, na którym sprzedawany jest produkt lub usługa firmy. Środowisko public relations tworzą adresaci przekazu, czyli grupy docelowe oraz publiczność. Rynek dla PR-u jest częścią otoczenia, nie centralnym punktem.
Druga istotna różnica między marketingiem a public relations wynika z kierunku działań firmy. W pierwszym przypadku poczynania organizacji dotyczą strony zewnętrznej, w drugim skierowane są zarówno na zewnątrz przedsiębiorstwa, jak i do jego wnętrza.
Podczas gdy „PR-owcy” budują relacje z odbiorcą poprzez zdobycie zaufania, pracownicy działów marketingu w stosunkach z adresatem działań opierają się na wymianie produktu lub usługi na pieniądz.
Różnica wynika również z potrzeb odbiorców działań PR-owych oraz marketingowych. PR zaspokaja potrzebę informacji, a marketing – nabywania towarów i usług.