Cele promocji
Działania promocyjne stosowane przez przedsiębiorstwa mają na celu przede wszystkim:
- poinformować potencjalnych nabywców o ofercie przedsiębiorstwa,
- wykreować potrzebę zakupowej u konsumenta,
- ukształtować opinię klientów o przedsiębiorstwie.
Sam proces dzieli się na sześć faz:
- określenie grupy odbiorców,
- ustalenie celów promocji,
- utworzenie projektu przekazu,
- wybranie mediów,
- określenie wysokości budżetu promocji,
- przeanalizowanie wyników działań promocyjnych.
Strategie promocji
Istnieje wiele strategii promocyjnych; do podstawowych strategii promocji zalicza się:
- reklamę - jest to płatna forma przedstawiania produktów lub usług. Firma wykorzystuje reklamę w celu informowania nabywców o obecnej ofercie i zachęcenia do skorzystania z niej. Biorąc pod uwagę zasięg, szybkość dotarcia i liczbę potencjalnych odbiorców jest to, w ogólnym rozrachunku, jedna z tańszych metod promocyjnych;
- sprzedaż osobistą - jest to forma prezentacji bezpośredniej usługi lub towaru klientowi. Obecnie wykorzystuje się ją rzadziej z powodu wysokich kosztów związanych z tym sposobem promocji;