Jakie są cele segmentacji rynku

Autor: Woźniak Wojciech
Data: 17-05-2012 r.

Segmentacją rynku określa się podział odbiorców na grupy, które wyróżniają się pomiędzy sobą reakcjami na narzędzia mix marketingu. Najczęściej wykorzystuje się ją na rynkach konsumpcyjnych, usługowych, zaopatrzeniowych i działalności non-profit.

Segmentacja rynku

Segmenty rynkowe rozwijają się bardzo dynamicznie, duży wpływ na szybkość ich rozwoju mają szczególnie nowe technologie oraz regulacje prawne. Na rynkach największą przewagę zdobywają obecnie te podmioty gospodarcze, które są pierwszymi w danych segmentach rynkowych.

Segmenty rynkowe prężnie się rozwijają z uwagi na fakt, iż ciągle pojawiają się nowe potrzeby, technologie, a także zmieniają się regulacje prawne. Wszystko to wpływa na segmentację rynku.

Segmentacja polega na podzieleniu rynku na mniejsze części, które nazywa się segmentami rynku. Każdy z segmentów rynkowych różnią się m.in. sposobem, w jaki dokonuje się na nim zakupów, produktami, które są oferowane itd. Kiedy dochodzi do segmentacji, przedsiębiorstwo musi określić, w których segmentach danego rynku ma zamiar prowadzić swoją działalność.

Cel segmentacji rynku

Głównym celem, który osiągamy dzięki segmentacji jest przeanalizowanie struktury rynku, czyli określenie potrzeb nabywców, które tworzą dany rynek. Rynki mogą dzielić się na jednolite i zróżnicowane, segmentacja pozwala na ograniczenie kosztów marketingu, poprzez podział rynku na mniejsze jednolite fragmenty.

Kolejnym celem, który osiągany jest dzięki segmentacji, jest również możliwość pozycjonowania towarów, poprzez nadanie im określonych cech, które spełnią oczekiwania klientów z danego segmentu.

Najczęstszymi błędami, które występują podczas segmentacji rynku i które ograniczają korzyści z tego płynące, jest:

  • traktowanie rynków złożonych w sposób podobny do rynków jednolitych,
  • dzielenie na segmenty rynkowe rynku, który jest jednorodny i występują na nim jednolite potrzeby klientów,
  • niewłaściwe kryteria, według których dokonuje się segmentacji np. poziom dochodu nabywców, wiek, zamiast np. preferencji nabywców, położenia geograficznego itp.

Woźniak Wojciech

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Biznesplan

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

  • Kancelaria Radcy Prawnego Marek Foryś

    ul. Słupecka 9/1, Gdynia

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria MERITUM

    ulica Westerplatte 13/5, 31-033 Kraków

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Radosław Tymiński

    Łukowska 9 Lok. 126, 04-133 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Prawna Iurisco Edyta Przybyłek

    ul. Zgrzebnioka 28, 40-520 Katowice

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marcin Majcherczyk

    ul. Stawowa 4 lok. 39, 41-200 Sosnowiec

    Wyświetl wizytówkę
  • THE N.E.W.S. LAW CENTER Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

    ul. Kazachska 1/89, 02-999 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • adwokat Wojciech Rudzki - kancelaria adwokacka

    Józefa Piłsudskiego 40/4 Kraków 31 - 111

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Robert Dudkowiak

    ul. Jana Pawła II 11 lok. 5, 62-300 Września

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Adwokacka Adwokata Piotra Sęka

    ul. Narutowicza 44 lok. 20, 90-135 Łódź

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radców Prawnych ARVE M.Kusztan & R.Ponichtera Sp. K.

    ul. Czysta 4, 50-013 Wrocław

    Wyświetl wizytówkę
Array ( [docId] => 25497 )
Array ( [docId] => 25497 )

Array ( [docId] => 25497 )