Jakie są strategie marketingowe

Autor: Stwora Sylwia
Data: 27-05-2012 r.

Strategia marketingowa to zespół decyzji, za pomocą których firma chce osiągnąć określone cele i obranie takich kierunków działań, które pozwolą na ich realizację. Wyróżnia się trzy rodzaje strategii marketingowej: ze względu na pozycję rynkową i atrakcyjność rynku, ze względu metodę zdobywania rynku oraz strategie w zależności od zajmowanej pozycji rynkowej.

Metoda zdobywania rynku

W tej metodzie można obrać następujące strategie: penetracji rynku, rozwoju produktu, rozwoju rynku lub dywersyfikacji. Pierwsza dotyczy zwiększania sprzedaży wśród obecnych klientów dotychczasowego produktu lub usługi poprzez dynamizację rynku za pomocą na przykład obniżenia ceny lub aktywnej promocji.

Druga obejmuje wprowadzenie nowych lub zmienionych produktów albo usług na dotychczasowe rynki, co ma zwiększyć sprzedaż wśród klientów firmy.

Strategia rozwoju rynku polega na wejściu z obecnie oferowanym produktem lub usługą na nowy rynek, dzięki czemu dociera do nowych klientów.

Ostatni rodzaj strategii z tej grupy odnosi się do pojawiania się firmy na nieobsługiwanych dotąd rynkach z nowym dobrem. Przedsiębiorstwo może zrealizować tę strategię poprzez zakup licencji know-how, nabycie innej firmy lub fuzję.

Pozycja rynkowa i atrakcyjność rynku

Ze względu na swoją pozycję rynkową i atrakcyjność rynku firma może obrać strategię ekspansji, selektywnego rozwoju lub eksploatacji. Na rozszerzenie działalności o nowe rynki zwykle decyduje się firma mająca silną pozycję w dotychczasowym środowisku.

Drugi rodzaj strategii dotyczy utrzymania przez firmę obecnie zajmowanej pozycji rynkowej.

Strategia eksploatacji wiąże się z wycofaniem przedsiębiorstwa z rynku przy zachowaniu jak największych zysków lub z jak najmniejszymi stratami.

 

Pozycja na rynku

Firma może dominować na rynku i decydować o jego rozwoju jako lider. Przedsiębiorstwo może realizować strategię podejmowania wyzwania, która ma na celu osłabienie mocnych stron konkurencji poprzez na przykład politykę niskich cen, obniżenie kosztów produkcji, a zwiększenie wydatków na reklamę i promocję.

Strategia naśladowcy polega na rywalizacji z liderem rynku poprzez identyczne kanały sprzedaży i działania promocyjne. Małe firmy powinny przyjąć strategię działania w tzw. niszach rynkowych, czyli znaleźć obszar niezaspokojonych potrzeb konsumentów.

Stwora Sylwia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 25503 )
Array ( [docId] => 25503 )