Metoda zdobywania rynku
W tej metodzie można obrać następujące strategie: penetracji rynku, rozwoju produktu, rozwoju rynku lub dywersyfikacji. Pierwsza dotyczy zwiększania sprzedaży wśród obecnych klientów dotychczasowego produktu lub usługi poprzez dynamizację rynku za pomocą na przykład obniżenia ceny lub aktywnej promocji.
Druga obejmuje wprowadzenie nowych lub zmienionych produktów albo usług na dotychczasowe rynki, co ma zwiększyć sprzedaż wśród klientów firmy.
Strategia rozwoju rynku polega na wejściu z obecnie oferowanym produktem lub usługą na nowy rynek, dzięki czemu dociera do nowych klientów.
Ostatni rodzaj strategii z tej grupy odnosi się do pojawiania się firmy na nieobsługiwanych dotąd rynkach z nowym dobrem. Przedsiębiorstwo może zrealizować tę strategię poprzez zakup licencji know-how, nabycie innej firmy lub fuzję.
Pozycja rynkowa i atrakcyjność rynku
Ze względu na swoją pozycję rynkową i atrakcyjność rynku firma może obrać strategię ekspansji, selektywnego rozwoju lub eksploatacji. Na rozszerzenie działalności o nowe rynki zwykle decyduje się firma mająca silną pozycję w dotychczasowym środowisku.
Drugi rodzaj strategii dotyczy utrzymania przez firmę obecnie zajmowanej pozycji rynkowej.
Strategia eksploatacji wiąże się z wycofaniem przedsiębiorstwa z rynku przy zachowaniu jak największych zysków lub z jak najmniejszymi stratami.