Na czym polega marketing sportowy

Autor: Stwora Sylwia
Data: 30-05-2012 r.

Marketing sportowy to zespół działań marketingowych, który posługuje się sportem jako narzędziem promocji produktów i usług. Specjaliści od marketingu sportowego wyróżniają trzy płaszczyzny w ramach tej dyscypliny: marketing przedsiębiorstw realizowany przez sport, marketing produktów i usług związanych ze sportem oraz marketing organizacji sportowych.

Marketing przez sport

W ramach marketingu sportowego przedsiębiorstwa wykorzystują sport oraz wydarzenia z nim związane (np. turnieje, mecze, olimpiady, wyścigi) do reklamowania i promowania swoich produktów lub usług. Najczęściej współpraca między konkretnym sportowcem, klubem czy też organizacją sportową odbywa się na zasadzie sponsoringu.

Poprzez zamieszczanie na przykład loga firmy na strojach zawodników, czy też poprzez banery reklamowe zamieszczone na obiekcie sportowym, firma pokazuje się - przez co zdobywa popularność. Jest zapamiętywana i staje się kojarzona z wydarzeniem czy sportowcem.

W ramach marketingu przedsiębiorstw realizowanego przez sport wykorzystuje się również takie narzędzia jak reklama przez sport i promocja sprzedaży przez sport. Firma niekoniecznie musi być bezpośrednio związana ze sportem. Przykładem tego rodzaju marketingu sportowego jest Telekomunikacja Polska S.A.

Marketing ze sportem

Odbiorcami działań marketingu produktów i usług związanych ze sportem są konsumenci sportu. W tym przypadku przedsiębiorstwo musi należeć do branży sportowej, czyli ofertować buty, sprzęt, stroje czy też akcesoria sportowe. W tym obszarze działają na przykła Nike, Adidas, Puma.

Marketing organizacji sportowych

Na tym obszarze ważna jest budowa i kreowanie kultury sportowej firmy poprzez osiągane wyniki sportowe, w celu znalezienia źródła finansowania prowadzonych działań oraz zaangażowanie marki do aktywnej współpracy. Dobrym przykładem są tutaj polskie reprezentacje siatkówki, które poprzez sukcesy na arenie międzynarodowej zyskały długoletniego sponsora w postaci operatora sieci komórkowej Plus.

W Polsce marketing sportowy wciąż najmocniej utożsamiany jest ze sponsoringiem, przez co sportowcy oraz obiekty sportowe stają się „chodząca reklamą”, a sport pełni jedynie rolę tła i źródła skojarzeń. Wykorzystując wizerunek znanego sportowca w reklamie marki chcą zachęcić do korzystania z takich samych produktów lub usług jak idol.

Stwora Sylwia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Biznesplan

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 25524 )
Array ( [docId] => 25524 )

Array ( [docId] => 25524 )