Czynniki, które odpowiadały za zachowania przedsiębiorców miały wpływ na pojawienie się nowych orientacji w tych przedsiębiorstwach. Etapy te spowodowały powstanie czterech faz odpowiedzialnych za zachowanie firm oraz wyodrębniły odpowiadające danym zachowaniom orientacje przedsiębiorstw.
Typy orientacji przedsiębiorstwa
Wyróżniamy cztery typy orientacji przedsiębiorstwa, są one następujące:
- Orientacja produkcyjna - jest to orientacja powstała w pod koniec XIX wieku. Gwałtowny rozwój technologii oraz rozwój gospodarczy spowodowały zapotrzebowanie na zwiększenie mocy produkcyjnych. Przedsiębiorstwa zaczęły nakierowywać swoje działania na produkcje masową, gdzie jakość ustąpiła miejsca ilości. Po okresie, kiedy nisko jakościowe produkty sprzedawały się z trudnością, firmy zaczęły przykładać uwagę do produktu końcowego tak, aby jego jakość była odpowiednia. Z założenia koszty wyprodukowania miały być jak najniższe.
- Orientacja sprzedażowa - jest to typ orientacji, która nastawiona była na zwiększenie ilości sprzedaży. Firmy skupiały się na działaniach, które pozwalały sprzedawać towar tworzony masowo jak największej ilości konsumentów.