Na czym polega orientacja przedsiębiorstwa w marketingu

Autor: Woźniak Wojciech
Data: 10-07-2012 r.

Zmiany, które towarzyszyły działalności gospodarczej przedsiębiorstw oraz ewolucji, która dokonała się w gospodarce rynkowej, pociągnęły również za sobą rozwój marketingu. Zachowania przedsiębiorców miały wpływ na przyjmowanie przez firmy nowych sposobów działania.

Czynniki, które odpowiadały za zachowania przedsiębiorców miały wpływ na pojawienie się nowych orientacji w tych przedsiębiorstwach. Etapy te spowodowały powstanie czterech faz odpowiedzialnych za zachowanie firm oraz wyodrębniły odpowiadające danym zachowaniom orientacje przedsiębiorstw.

Typy orientacji przedsiębiorstwa

Wyróżniamy cztery typy orientacji przedsiębiorstwa, są one następujące:

  • Orientacja produkcyjna - jest to orientacja powstała w pod koniec XIX wieku. Gwałtowny rozwój technologii oraz rozwój gospodarczy spowodowały zapotrzebowanie na zwiększenie mocy produkcyjnych. Przedsiębiorstwa zaczęły nakierowywać swoje działania na produkcje masową, gdzie jakość ustąpiła miejsca ilości. Po okresie, kiedy nisko jakościowe produkty sprzedawały się z trudnością, firmy zaczęły przykładać uwagę do produktu końcowego tak, aby jego jakość była odpowiednia. Z założenia koszty wyprodukowania miały być jak najniższe.
  • Orientacja sprzedażowa - jest to typ orientacji, która nastawiona była na zwiększenie ilości sprzedaży. Firmy skupiały się na działaniach, które pozwalały sprzedawać towar tworzony masowo jak największej ilości konsumentów.

  • Orientacja marketingowa rozwinęła się po zakończeniu II wojny światowej, kiedy rozpoczął się dynamiczny rozwój gospodarczy. Powstały rynki międzynarodowe, dlatego działania przedsiębiorców skupiły się na utrzymaniu swoich klientów, powstały kompozycje marketingowe jak np. marketing-mix.
  • Orientacja strategiczna marketingu - wpływ mają na nią zmiany w otoczeniu firmy, przedsiębiorcy dostrzegli zalety planowania długoterminowego, które pozwala dopasować działania przedsiębiorstwa do jego otoczenia oraz zajść na świecie, w kraju lub rynku. Wzrosła świadomość znaczenia społecznych uwarunkowań i marketingu.

Woźniak Wojciech

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Biznesplan

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 25596 )
Array ( [docId] => 25596 )

Array ( [docId] => 25596 )