Odpowiedź sprowadza się w zasadzie do dwóch kwestii – wielkości i specyfiki firmy oraz zasobności portfela. Modny dziś model zakupu oprogramowania w postaci usługi, to nic innego jak kupowanie produktu na raty, a te – jak wiadomo – podnoszą całkowity koszt transakcji. Firma powinna więc zadać sobie pytanie, czy woli jednorazowo ponieść koszt zakupu licencji na system i jego wdrożenie, czy chce rozłożyć koszty w czasie, ale płacić za oprogramowanie więcej.
Z technologicznego punktu widzenia, dla małych i średnich firm prowadzących standardową działalność, aplikacje chmurowe (z ang. Cloud Computing), to przerost treści nad formą. O ile mogą przynieść wymierne korzyści dużym przedsiębiorstwom, o tyle tym mniejszym na wiele się nie przydadzą. Księgowość, sprzedaż czy kadry, to tradycyjne obszary działalności i tego typu nowinki techniczne jeszcze długo nie będą tu przydatne.
Jak wybrać oprogramowanie?
Niezbędna jest analiza stanu obecnego. Najpierw trzeba zweryfikować, jakie są aktualne możliwości informatyczne firmy – w tym kultura informatyczna pracowników, by następnie określić potrzeby firmy z zakresu oprogramowania, uwzględniając rozwój firmy w założonym kierunku.
Punkt docelowy, czyli dokąd ma nas doprowadzić nowy system IT, to pytanie podstawowe. Warto zatem zacząć od zdefiniowania swoich oczekiwania wobec oprogramowania. Posłużą one jako składowa oceny ofert dostępnych na rynku. W kolejnym etapie pozostaje przemyśleć, jakie obszary dany program powinien obsługiwać nie tylko teraz, ale za kilka lat, gdy firma się rozrośnie.