Oprogramowanie dla firmy

Data: 28-12-2012 r.

Rozrastający się biznes potrzebuje oprogramowania, które przyspieszy, ułatwi i zautomatyzuje wiele czynności. Oferta rynkowa jest ogromna. Jak się nie pogubić, żeby kupić dobry produkt za rozsądną cenę.

Odpowiedź sprowadza się w zasadzie do dwóch kwestii – wielkości i specyfiki firmy oraz zasobności portfela. Modny dziś model zakupu oprogramowania w postaci usługi, to nic innego jak kupowanie produktu na raty, a te – jak wiadomo – podnoszą całkowity koszt transakcji. Firma powinna więc zadać sobie pytanie, czy woli jednorazowo ponieść koszt zakupu licencji na system i jego wdrożenie, czy chce rozłożyć koszty w czasie, ale płacić za oprogramowanie więcej.

Z technologicznego punktu widzenia, dla małych i średnich firm prowadzących standardową działalność, aplikacje chmurowe (z ang. Cloud Computing), to przerost treści nad formą. O ile mogą przynieść wymierne korzyści dużym przedsiębiorstwom, o tyle tym mniejszym na wiele się nie przydadzą. Księgowość, sprzedaż czy kadry, to tradycyjne obszary działalności i tego typu nowinki techniczne jeszcze długo nie będą tu przydatne.

 

Jak wybrać oprogramowanie?

Niezbędna jest analiza stanu obecnego. Najpierw trzeba zweryfikować, jakie są aktualne możliwości informatyczne firmy – w tym kultura informatyczna pracowników, by następnie określić potrzeby firmy z zakresu oprogramowania, uwzględniając rozwój firmy w założonym kierunku.

Punkt docelowy, czyli dokąd ma nas doprowadzić nowy system IT, to pytanie podstawowe. Warto zatem zacząć od zdefiniowania swoich oczekiwania wobec oprogramowania. Posłużą one jako składowa oceny ofert dostępnych na rynku. W kolejnym etapie pozostaje przemyśleć, jakie obszary dany program powinien obsługiwać nie tylko teraz, ale za kilka lat, gdy firma się rozrośnie.

Teraz przychodzi moment wyboru najciekawszych ofert. Trzeba wybrać kilka (nie więcej) najbliższych oczekiwaniom firmy rozwiązań. Spotkać się z producentami/wdrożeniowcami i omówić szczegóły. Warto przetestować dane oprogramowanie – niektórzy producenci systemów pudełkowych oferują wersje testowe programów. Dzięki temu można się przekonać, czy obsługa oprogramowania jest wystarczająco intuicyjna. Jeśli firma rozważa zakup systemu klasy ERP, należy przeanalizować z wdrożeniowcem możliwości kluczowych modułów systemu i umówić się na prezentację. Nie można zapomnieć o przedyskutowaniu możliwość rozbudowy systemu o potrzebne firmie, nietypowe funkcjonalności.

Tak dochodzimy do końcowych negocjacji w zakresie wyboru oprogramowania. Przed ostateczną decyzją, należy przeanalizować dokładnie zapisy proponowanej umowy. Zwrócić uwagę na sposób realizacji prac, zakres obowiązków obu stron, a także na użytą w umowie terminologię – pojęcia muszą być jasno sprecyzowane, aby uniknąć ewentualnych problemów w przyszłości. Umowa musi także jasno określać sposób odbioru prac usługowych, ocenę ich jakości i zasady zgłaszania ewentualnych uwag oraz serwis posprzedażowy (w tym czas i koszty usunięcia zgłaszanych problemów). I wszystko jasne!

 

oprac.: H. K.

źródło: Strategie Biznesu nr 1, Oprogramowanie dla firmy

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Biznesplan

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 25623 )
Array ( [docId] => 25623 )

Array ( [docId] => 25623 )