Przykłady marketingu niekonwencjonalnego

Autor: Woźniak Wojciech
Data: 22-06-2012 r.

Gdy przedsiębiorstwo stosuje niekonwencjonalne techniki reklamowe, mamy do czynienia z marketingiem partyzanckim. Jego metody mają zwrócić uwagę potencjalnych klientów swoją odmiennością od powszechnie stosowanych działań marketingowych. W swoich założeniach jest on zbliżony do marketingu wirusowego i tak samo pozwala niskim kosztem osiągnąć zadowalające rezultaty.

Guerilla marketing

Marketing partyzancki korzystając z niekonwencjonalnych technik marketingowych pozwala małym przedsiębiorstwom na konkurowanie z dużymi firmami. Techniki i metody, z których korzysta, zależą od grupy docelowej, jednak skupia się na minimalnych wydatkach poniesionych na reklamę. Ten sposób marketingu zakłada, że przedsięwzięcie ma być skuteczne, co niekoniecznie oznacza, że potrzeba na jego realizację znacznych środków. Stosuje się np.: napisy na murach lub wlepki w środkach komunikacji miejskiej, koszulki z logo firmy. Takie działanie sprawia, że odbiorca ma kontakt z reklamą, nawet, kiedy unika tradycyjnych mediów komunikacyjnych jak np. telewizja i gazety.

Jako tania metoda wymaga dużego zaangażowania i znajomości psychologii, także wyobraźnia i podejście niekonwencjonalne są w nim ważne. Często skupia się on nie tyle na konkurencji, ile na współpracy z innymi przedsiębiorstwami na zasadzie obopólnych korzyści. Poza środkami niekonwencjonalnymi obfituje także w niecodzienne treści jak np. drastyczne sceny. Przykładem takich działań, była np. kampania na rzecz niezabijania zwierząt dla futra zawierająca zdjęcia obdartych ze skóry zwierząt.

Takie działania sprawiają, że podobnie jak w marketingu wirusowym, informacje o firmie i jej działaniach rozprzestrzeniają się z pomocą potencjalnych i obecnych klientów.

Zastosowanie

Marketing ten stosowany jest często przy promowaniu określonych zachowań, w grupach odpornych na tradycyjną reklamę lub, kiedy firma chce uczynić z produktu symbol. Stosują go również politycy, chcąc zdobyć dodatkowy elektorat. Bywa on jednak źle odbierany przez osoby i środowiska przyzwyczajone do konserwatywnych sposobów reklamowania się przez firmy.

Marki, które stosowały marketing partyzancki w Polsce to m.in. Frugo i Heya, obecnie podobne sposoby marketingu próbuje stosować sieć komórkowa Play.

Woźniak Wojciech

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Biznesplan

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 25571 )
Array ( [docId] => 25571 )

Array ( [docId] => 25571 )