Sprzedaż – tylko zgodnie z zasadami

Data: 26-12-2012 r.

Żeby nie podpaść pod paragraf nieuczciwej konkurencji, nie można tak sobie organizować szalonych wyprzedaży. Sprzedaż premiowa, lawinowa czy dyskontowa, obwarowane są bowiem ścisłymi przepisami, które chronią innych rynkowych graczy.

Podstawowym aktem prawnym, który reguluje zagadnienia z zakresu nieuczciwej konkurencji, jest Ustawa z 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Co zatem określane jest mianem nieuczciwej konkurencji? Zgodnie z ustawą, do takich zachowań zalicza się:

  • oznaczenie przedsiębiorstwa wprowadzające w błąd;
  • wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług;
  • naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa;
  • nakłanianie do niewykonania umowy lub obowiązków pracowniczych;
  • naśladownictwo produktów;
  • rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji;
  • utrudnianie dostępu do rynku;
  • przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną;
  • kradzież sygnału telewizyjnego;
  • promocja (w określonych przypadkach);
  • systemy sprzedaży lawinowej (w określonych przypadkach);
  • sprzedaż w sklepach dyskontowych pod własną marką (w określonych przypadkach).

 

Co jest dozwolone

Sprzedaż towarów po cenach dużo niższych, niż wynikają z poniesionych koszów, jest prawnie dozwolona tylko w szczególnych przypadkach. Jakich?

Może wynikać:

  • z obniżek sezonowych (nie częściej, niż 2 razy w roku i nie dłużej, niż miesiąc),
  • albo z powodu upływu terminu ważności produktu (towary spożywcze).
  • lub likwidacji obiektu handlowego (nie dłużej, niż 3 miesiące od podania tego faktu do publicznej wiadomości lub rok, jeśli likwidowane są wszystkie obiekty handlowe przedsiębiorcy).

W pozostałych przypadkach sprzedaż towarów po zaniżonych cenach może być potraktowana jako utrudnianie konkurencji dostępu do rynku i pociągać za sobą przykre konsekwencje.

Sprzedaż premiowa

Czynem nieuczciwej konkurencji będzie sprzedaż towarów lub usług łącznie z przyznaniem wszystkim albo niektórym klientom nieodpłatnej premii, w postaci towarów lub usług odmiennych od stanowiących przedmiot sprzedaży.

Jeśli jednak premią będą towary lub usługi o niewielkiej wartości lub próbki towaru albo wygrane w loteriach promocyjnych, organizowanych na podstawie przepisów o grach losowych, zakładach wzajemnych i grach na automatach lub konkursach, których wynik nie zależy od przypadku, wówczas nie będziemy mieli do czynienia z nieuczciwą konkurencją.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 25619 )
Array ( [docId] => 25619 )