Monitoring telefonu służbowego pracownika a RODO

Autor: Agnieszka Kręcisz-Sarna
Data: 21-01-2022 r.

Daną osobową jest nie tylko wizerunek, ale także głos. W sytuacji gdy rozmowy telefoniczne pracownika zatrudnionego np. w rejestracji pracodawcy lub w infolinii z osobami kontaktującymi się z firmą są monitorowane, dochodzi do przetwarzania danych osobowych. A to oznacza konieczność przestrzegania reguł RODO, m.in. wyboru właściwej podstawy przetwarzania.

Nie ulega wątpliwości, że daną osobową w rozumieniu RODO jest głos pracownika zarejestrowany podczas używania łączności telefonicznej. To bowiem informacja, która jednoznacznie pozwala zidentyfikować konkretną osobę fizyczną.

 

W przypadku przetwarzania głosu pracownika w grę może wchodzić, w zależności od okoliczności faktycznych konkretnego przypadku:

  • albo zgoda pracownika na przetwarzanie danych (art. 6 ust. 1 lit. a rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE; Dz.Urz. UE.L nr 119, str. 1, dalej: RODO),
  • albo tzw. klauzula usprawiedliwionego celu administratora danych osobowych (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

Ważne: Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych głos pracownika jest jego wizerunkiem. Co do zasady jego rozpowszechnianie wymaga zatem zezwolenia osoby, do której głos należy.

Monitorowanie rozmów telefonicznych pracownika a podstawa przetwarzania

Wyróżniamy monitoring wizyjny, monitoring elektronicznej poczty służbowej oraz „inne formy monitoringu”. Ten ostatni rodzaj monitoringu obejmuje np.:

  • monitoring komputerów,
  • ruchu sieciowego,
  • monitoring GPS w pojazdach służbowych lub urządzeniach, którymi pracownik dysponuje, ale też
  • monitoring telefonów służbowych.

Ważne: Inne formy monitoringu - tak samo jak monitoring elektronicznej poczty służbowej - mogą być wprowadzone, jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia organizacji pracy umożliwiającej pełne wykorzystanie czasu pracy oraz właściwego użytkowania udostępnionych pracownikowi narzędzi pracy (art. 223 § 4 Kodeksu pracy).

Monitoring telefonu służbowego pracownika w celu realizacji obowiązku prawnego

Czy głos pracownika jest przetwarzany w celu realizacji obowiązku prawnego? Zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c RODO przetwarzanie danych jest dopuszczalne, gdy będzie niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze. W przypadku pracowników pracodawca ma prawo żądać podania danych osobowych wymienionych w art. 221 Kodeksu pracy. Ponadto pracodawca może żądać podania innych danych osobowych, jeżeli obowiązek ich podania wynikać będzie z odrębnych przepisów lub gdy będzie to niezbędne do wypełniania obowiązku pracodawcy nałożonego przepisem prawa.

Pomimo że stosowanie monitoringu zostało uregulowane w Kodeksie pracy, administrator danych nie może oprzeć przetwarzania danych na art. 6 ust. 1 lit. c RODO, ponieważ Kodeks pracy nie nakłada obowiązku stosowania monitoringu, a jedynie daje taką możliwość prawną.

Monitoring telefonu służbowego pracownika - realizacja uzasadnionego interesu ADO

Co do zasady, przesłanką przetwarzania danych osobowych będzie zatem art. 6 ust. 1 lit. f RODO. Jeżeli z tej przesłanki nie będzie można skorzystać, wówczas pozostanie jedynie zgoda pracownika (art. 6 ust. 1 lit. a RODO).

Ocena doboru właściwej podstawy prawnej przetwarzania danych, tj. głosu pracownika, będzie zależeć od okoliczności konkretnej sytuacji, w tym przede wszystkim celów przetwarzania takich danych osobowych.

Agnieszka Kręcisz-Sarna

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 41292 )
Array ( [docId] => 41292 )