O co chodzi z tą konwersją w reklamie

Data: 25-12-2012 r.

Jak się mierzy skuteczność kampanii reklamowych w internecie. Tu króluje termin „konwersja”. O co tu chodzi i co znaczą magiczne skróty CPA, CTR, CPC itd. O tym w tzw. pigułce poniżej.

W e-marketingu popularnym terminem jest tzw. konwersja, która polega na uzyskaniu pożądanej przez zleceniodawcę aktywności końcowych użytkowników. W przypadku działań w sieci wyróżnia się szereg czynności, które można uznać za pożądane. Może to być m.in.: kliknięcie w banner, wyświetlenie reklamy, zwiększenie ruchu na stronie (wzrost odwiedzin witryny), pozyskanie nowych użytkowników, rejestracja nowych klientów, pobranie pliku, tzw. leady (zgłoszenia), faktyczna sprzedaż towaru itd. – w zależności od strategicznych celów kampanii reklamowej.

Podstawowe wskaźniki

Uzyskanie pożądanej konwersji, to jedno. Jednak jak dokładnie zmierzyć skuteczność wykupionej kampanii reklamowej? Tu do pomocy mamy różnego rodzaju wskaźnik. Do najbardziej popularnych, wg których z klientami rozliczają się np. agencje reklamowe/interaktywne i inne podmioty oferujące podobne usługi, należą:

  • CPA – koszt akcji (z ang. cost per action/zwany także CPO, tj. cost per operation, CPS – cost per sale czy CPL – cost per lead); jego wartość wskazuje ile kosztuje pozyskanie jednej pożądanej akcji, zdefiniowanej przez reklamodawcę; modele CPA wkraczają w obszar tzw. usability (użyteczności), w którym o sukcesie decyduje nie tylko prawidłowo przeprowadzona akcja reklamowa ale również funkcjonalność strony zleceniodawcy, sposób prezentacji oferty, dostępność produktów i szereg innych czynników;

  • CPC – koszt kliknięcia (a ang. cost per click) – jest ceną za jaką kupuje się jedno kliknięcie (gł. odnosi się do akcji nastawionych na linki sponsorowane, w reklamach bannerowych i mailingach;
  • CTR – wskaźnik „klikalności” (clickt hrough rate) oznacza procentowy stosunek kliknięć np. w reklamę w stosunku do jej wyświetleń; jest stosowany gł. do oceny skuteczności reklam bannerowych i kampanii w wyszukiwarkach internetowych;
  • wskaźnik odrzuceń (bounce rate) – to odsetek wizyt zakończonych jedną odsłoną; zwykle służy do oceny jakości wygenerowanego ruchu z każdego typu akcji reklamowej oraz do wejść bezpośrednich/z naturalnych wyników wyszukiwania; im użytkownicy dłużej pozostają na stronie, tym bardziej prawdopodobne, że dokonają zakupu; alternatywnie do bounce rate można mierzyć długość w jednostkach czasu lub liczbie odsłon;
  • wskaźnik otwarcia (open ratio) – jest stosowany w e-mail marketingu; stanowi odsetek otwartych mailingów, wobec liczby wysłanej korespondencji.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Biznesplan

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 25867 )
Array ( [docId] => 25867 )

Array ( [docId] => 25867 )