Żeby skutecznie zarządzać magazynem trzeba walczyć o najwyższą jakość

Data: 27-09-2016 r.

Do tej pory napisano wiele artykułów o przywództwie, WMS, statystykach oraz optymalizacji zasobów w magazynie. Jednym z tematów, które są jednak nie do pominięcia, jest jakość. Jakość magazynu jest niezwykle ważna, tak naprawdę nie ma znaczenia, jak skuteczne jest zarządzanie magazynem, jeśli jakość wykonywanych w nim zadań jest słaba.

Z mojego doświadczenia wynika, że należy wykorzystywać technologię. Niejednokrotnie sam należałem do sfrustrowanych kierowników magazynu, którzy każdorazowo dostarczają pracownikom informacji zwrotnej o powstałym błędzie – pokazują listy przewozowe i pozostałe dokumenty swoim pracownikom – i stale przypominają im, jak ważne jest to, żeby byli skoncentrowani i postępowali zgodnie z obowiązującymi procedurami.

Wciąż jakość w magazynie znajduje się na niskim poziomie lub gorzej – zaczyna spadać. Jest naiwnością, jeżeli uważamy, że możliwe jest zwiększenie jakości poprzez karanie pracowników.

Oczywiście, trzeba dostarczyć informacji zwrotnej na temat błędów, zwłaszcza dotyczących sytuacji, których powodem są ich oczywiste błędy, wynikające z nieostrożności lub nieuwagi. Ale polegać wyłącznie na koncentracji personelu i ich zdolności do utrzymania koncentracji jest... niemądre.

Należy zmniejszyć liczbę okazji do popełniania błędów. Nie możemy przecież utrzymać koncentracji codziennie przez osiem, dwanaście godzin bez przerwy. Złożoność procesów magazynowych oraz różnorodność asortymentu jest rokrocznie znacznie większa, niż to było wcześniej. Wymagania dotyczące wydajności są również większe.

Według mnie istnieją cztery ważne rzeczy potrzebne, żeby uzyskać dobrą jakość w magazynie.

  • Dobre przywództwo.
  • Dobra organizacja miejsc składowania.
  • Dobry WMS.
  • Dobry TMS.

Przywództwo jest ważne dlatego, że normalizacja musi być utworzona dla każdego procesu magazynowego, a następnie zarządzanie musi zapewnić, że będzie to przestrzegane.

Nie popełnisz błędów jeśli:

1)      produkty są przechowywane zgodnie ze strategią, uwzględniając fizyczną wielkość poszczególnych wyrobów oraz częstotliwości, z którą są pobierane;

2)      dostępna przestrzeń jest efektywnie wykorzystana dla składowania produktów, pamiętając, że magazyn pracuje efektywnie wypełniony do 80–90%;

3)      wyroby problematyczne (m.in. niezgodności, zwroty, kontrole jakości) są fizycznie oddzielone i obsługiwane w trybie przyspieszonym;

4)      przedmioty są przechowywane w sposób, który pozwoli utrzymać je w bezpiecznym miejscu i w dobrym stanie oraz, co ważne, nie stanowią zagrożenia dla pracowników magazynowych;

5)      proces jest wizualnie jasny, zrozumiały dla każdego pracownika (w tym korzystanie z kolorów dla utrudnienia popełnienia błędu np. przy kompletacji dla danego zlecenia produkcyjnego).

Nie jest niczym niezwykłym, że zespół znajdzie „szybsze sposoby” do przeprowadzania procesów, które niestety mogą nie być optymalne z punktu widzenia jakości. Istotne jest, że zarządzający magazynem musi szybko zatrzymać takie zachowanie. Jest również odpowiedzialny za piętnowanie oczywistych beztroskich błędów w magazynie spowodowanych nonszalancją, etc.

Paweł Krzyżak, kierownik logistyki FMCG

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 39552 )
Array ( [docId] => 39552 )