W przypadku rozwiązania umów terminowych pracodawca jest zobowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy obejmujące zakończone okresy zatrudnienia na podstawie umów terminowych, zawartych w okresie 24 miesięcy, poczynając od zawarcia pierwszej z tych umów.
Zasady te stosuje się do stosunków pracy nawiązanych na podstawie umów o pracę na okres próbny, na czas określony oraz na czas wykonywania określonej pracy, poczynając od dnia wejścia w życie tych zmian (czyli od 21 marca 2011 r.). A jakie przepisy należy stosować w stosunku do takich umów trwających w dniu wejścia w życie nowelizacji przepisów?
W myśl przepisów przejściowych (art. 2 ustawy z 5 stycznia 2011 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy) „pracodawca wydaje świadectwo pracy zgodnie z dotychczasowymi przepisami, jeżeli w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy trwa kolejna umowa o pracę nawiązana w okolicznościach określonych w art. 97 § 11 Kodeksu pracy, w brzmieniu obowiązującym przed tym dniem”.
Wydanie świadectwa pracy na podstawie starych przepisów
Jeśli 21 marca 2011 r. trwa kolejna już umowa z wymienionych umów (tj. na okres próbny, na czas określony, na czas wykonywania określonej pracy) zawarta między tymi samymi stronami, np. umowa na czas określony po umowie na czas określony - świadectwo pracy wydaje się według zasad poprzednich. Nie obowiązuje wówczas 24-miesięczny termin od zawarcia pierwszej z takich umów na wydanie świadectwa pracy.
Przykład 1:
Strony zawarły umowę o pracę na okres próbny od 1 października 2010 r. do 31 grudnia 2010 r. Następnie zawarły umowę o pracę na czas określony od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2012 r.