Seat Ibiza

Kategoria: Autosegment B
Autor: Mieszkowski Piotr
Data: 30-06-2012 r.

Seat Ibiza to popularne w Europie małe auto, zaliczające się do segmentu B. Pierwsza Ibiza, powstała za czasów współpracy Seata z Fiatem, pojawiła się w 1985 roku i szybko stała się najlepiej sprzedającym się modelem hiszpańskiej marki. W 2008 roku zaprezentowana została V generacja Ibizy, która w 2012 roku przeszła face lifiting.

Seat Ibiza, to nie pozbawiony wad, ale także mający wiele zalet, popularny przedstawiciel segmentu B. Pierwsza generacja Ibizy opracowana wspólnie z Fiatem, wytwarzana była w latach 1984-1993. Kolejne generacje modelu powstały już we współpracy z niemieckim Volkswagenem, do którego należy hiszpańska marka Seat. Ibiza II wykorzystująca już technikę i platformę podłogową VW Polo, produkowana była w latach 1993-1999, zaś zmodernizowana i nazwana Ibizą III, w latach 1999-2001.

W 2001 roku zaprezentowana została IV generacja Ibizy, którą produkowano do 2008 roku, gdy zastąpił ją V, czyli aktualna generacja. Ibiza występuje jako 3 i 5-drzwiowy hatchback oraz kombi ST. W poprzednich generacjach Ibiza występowała także jako 4-drzwiowy sedan Cordoba, oraz kombi Cordoba Vario.

Zalety Seata Ibizy to przystępne ceny używanych egzemplarzy oraz dobre silniki Volkswagena i dobre właściwości jezdne auta. Także koszty eksploatacji nie będą duże Cordoba, czyli Ibiza sedan, wyróżnia się także ogromnym jak na tak małe auto bagażnikiem, przez co może być niedrogą alternatywą dla rodzin z dziećmi. Użytkownicy Seatów Ibiza narzekają na słabe wyciszenie, kabiny, duże zużycie paliwa przez silniki benzynowe oraz słabą jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza i ich spasowanie.

Brakuje także miejsca dla pasażerów tylnej kanapy, a i z przodu miejsca nie jest dużo. Auto ma jednak charakter i może sprawić przyjemność z jazdy osobom lubiącym twardo zestrojone auta. Najwięksi rynkowi rywale Seata Ibizy to m.in.: Renault Clio, Ford Fiesta, Volkswagen Polo, Peugeot 207 a teraz nowy 208, Citroen C3, Toyota Yaris, Honda Jazz, Skoda Fabia, Fiat Punto Evo/Grande Punto, Kia Rio oraz Hyundai i20.

 

Żeby stać się w Polsce właścicielem nowego Seata Ibizy z 3-drwiowym nadwoziem, w bazowej odmianie Reference z silnikiem benzynowym 1.4 85 KM MPi, trzeba dysponować kwotą 44,9 tys. zł, zaś z silnikiem wysokoprężnym 1.2 75 KM TDI CR 53,2 tys. zł. Pięciodrzwiowa odmiana Style z silnikiem benzynowym 1.2 105 KM TSI kosztuje 53,3 tys. zł, zaś z silnikiem wysokoprężnym 1.6 90 KM TDI CR 62 075 zł. Ibiza ST czyli kombi, w wersji Reference z silnikiem benzynowym 1.4 85 KM MPi kosztuje 48,9 tys. zł, zaś z silnikiem wysokoprężnym 1.2 75 KM TDI CR 58,2 tys. zł

Ceny używanych Seatów Ibiza/Cordoba IV generacji z lat 2002-2008 zaczynają się od ok. 10 tys. zł za zadbane egzemplarze z początków produkcji. Tańsze będą auta mocno wyeksploatowane lub z poprzednich generacji, więc już stare. Ceny używanych Ibiz V generacji zaczynają się od ok. 28 tys. zł za auta z początków produkcji, zaś na auto dwuletnie trzeba dysponować kwotą ok. 35 tys. zł.

oprac. PM na podstawie: Samar, Autocentrum, Otomoto.pl

Mieszkowski Piotr

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 27442 )
Array ( [docId] => 27442 )

Array ( [docId] => 27442 )