Lancia Thema to luksusowe auto zaliczane do klasy wyższej, czyli segmentu E, w grupie aut premium. Pierwsza generacja Lancii Themy zadebiutowała w 1984 roku i wytwarzano ją do 1994 roku, kiedy zastąpił ją model Kappa. Po kilkunastu latach przerwy, w 2011 roku w ofercie włoskiej marki pojawiła się znów Lancia Thema.
Pierwsza generacja Lancii Themy, produkowana w latach 1984-1994, była autem, które powstało w ramach wspólnego przedsięwzięcia kilku marek. W efekcie tamtego porozumienia powstały: Fiat Croma, Alfa Romeo 164, Saab 9000 oraz Lancia Thema I, która występowała jako sedan oraz zaprojektowane przez Pininfarinę kombi, zwaną Station Wagon. W 2011 roku, po zakupie przez koncern FIAT, będący właścicielem marki Lancia, amerykańskiego koncernu Chrysler Corporation, w ofercie marki Lancia pojawiła się Thema II generacji. Lancia Thema II to właściwie Chrysler 300 ze zmienionymi emblematami i wyróżnikami marki.
Zaletami modelu Thema są duża ilość miejsca dla kierowcy i pasażerów oraz dobre silniki. Minusem modelu Thema jest duże zużycie paliwa oraz zbyt słabe, zdaniem niektórych użytkowników, wyciszenie kabiny pasażerskiej. Główni konkurenci Lancii Themy, to: Lexus GS, Renault Latitude, Volvo S80, Mercedes klasy E, BMW serii 5, Audi A6, Jaguar XF oraz Cadillac CTS.
Żeby stać się w Polsce właścicielem nowej Lancii Thema w wersji wyposażenia Gold z silnikiem benzynowym 3.6 286 KM Pentastar z 8-stopniowym automatem, dysponować trzeba kwotą co najmniej 186 579 złotych, zaś z silnikiem wysokoprężnym 3.0 190 KM Multijet II z 5 stopniowym automatem, 197 278 złotych. Lepiej wyposażona wersja Platinum z silnikiem benzynowym 3.6 286 KM Pentastar i 8-stopniowym automatem kosztuje 179 843 zł, zaś z silnikiem diesla 3.0 239 KM Multijet II, 189 472 zł. Najbogatsza odmiana Executive z silnikiem benzynowym 3.6 286 KM Pentastar i 8-stopniowym automatem, to wydatek 194 517 zł, zaś z silnikiem wysokoprężnym 3.0 239 KM Multijet II 204 146 złotych.
Z używanymi Lanciami Thema, jest taki problem, że produkcja pierwszej generacji modelu zakończyła się w 1994 roku i na rynku wtórnym oferowane są pojedyncze sztuki aut z burzliwą przeszłością lub po służbie w polskim rządzie i takie auta mają gigantyczne przebiegi. Nowa generacja modelu Thema, oferowana jest zaledwie od roku i używane egzemplarze z 2011 roku kosztują tyle, co nowe auto w salonie, a najczęściej są to auta po demonstracyjne, sprzedawane właśnie przez dealerów.
oprac. PM na podstawie: Samar, Autocentrum, Otomoto.pl