Rama w rowerze
To najważniejsza część roweru, która stanowi jego kręgosłup. Może przybierać różne kształty, jednak we wszystkich przypadkach jest to centralna część każdego jednośladu. To do niej montowane są wszystkie inne elementy, pedały, kierownica, siodełko, bagażnik, itp. Dlatego musi ona być szczególnie mocna, a w przypadku rowerów sportowych przydają się również dodatkowe wzmocnienia.
Obecnie najczęściej spotyka się ramy wykonane z lekkich stopów stali węglowej lub aluminium. Do lamusa odchodzą ciężkie stalowe konstrukcje. Wielkość i kształt ramy odpowiadają za właściwości jezdne jednośladu. Od góry do ramy zamontowane jest siodełko. W zależności od rodzaju roweru, może przybrać ono różny kształt.
Napęd rowerowy
Tutaj też wszystko wydaje się być proste i łatwe, ale nic bardziej mylnego. W skład układu napędowego roweru wchodzi bowiem nie tylko korba, zębatka i łańcuch, ale także przekładnia, kaseta i przerzutka. Wszystkie te elementy są wprawiane w ruch podczas pedałowania, co porusza najpierw korbę, a w efekcie zębatki i łańcuch. Pedały są wykonane często z plastiku, chociaż znacznie lepiej sprawdzają się te ze stali.
Rowery mają średnio 3 przerzutki z przodu i 7 z tyłu, co w sumie daje nam 21 możliwych przełożeń. Steruje się nimi za pomocą manetek zamontowanych na kierownicy, które połączone są z przerzutką długą linką.