Co to jest OWB1, OWB2 i OWB3

Kategoria: Sport
Autor: Stwora Sylwia
Data: 19-04-2012 r.

Rozpoczynając przygodę z bieganiem możesz spotkać się z kilkoma tajemniczo brzmiącymi skrótami, przykładowo OWB, OWB1, OWB2 lub OWB3. Zwykle towarzyszy im jeszcze BC. Wszystkie odnoszą się do wytrzymałości organizmu.

OWB a BC

OWB to skrót od ogólnej wytrzymałości biegowej. Zamiennie stosuje się oznaczenie BC, czyli bieg ciągły. Oba dotyczą nieprzerwanego biegu na określonym dystansie i w dokładnie sprecyzowanym tempie. W zależności od stopnia intensywności treningu mamy do czynienia z OWB1, OWB2 oraz OWB3. Cyfra „1” oznacza najwolniejsze tempo biegu, „2” – umiarkowane, a „3” najszybsze.

OWB 1

Ogólna wytrzymałość biegowa na poziomie 1, określana również mianem najmniej intensywnego biegu ciągłego (BC1), stanowi podstawę treningu, niezależnie od stopnia zaawansowania biegacza. Polega ona na spokojnym nabijaniu jak najdłuższego kilometrażu. Wykonując OWB1 jesteś w stanie normalnie przeprowadzać rozmowę i nie pojawia się u Ciebie zadyszka. Popularnie mówi się, że biegniesz w tempie konwersacyjnym. Jeśli rozmowa zaczyna sprawiać Ci trudność, biegniesz za szybko.

Podczas BC1 powinieneś biegać na 70 procent tętna maksymalnego, czyli około 130 HR. Tętno maksymalne obliczysz odejmując od liczby 220 swój wiek. Wykonując OWB1 amator zwykle kilometr pokonuje w czasie 4 minut 40 sekund i powyżej. BC1 jest formą wybiegania, trwająca od 30 minut do 2 godzin.

 

OWB2

Bieg ciągły na drugim stopniu intensywności powinien być wykonywany na 70-85 procent tętna maksymalnego, czyli w okolicach 130-160 HR. Podczas OWB2 prowadzenie konwersacji sprawia Ci trudności, biegnie Ci się znacznie ciężej oraz twój oddech jest o wiele bardziej przyśpieszony niż to ma miejsce w OWB1. Przebiegnięcie odcinka o długości 1 kilometra powinno zająć Ci od 4 do 4 minut 40 sekund. Po zakończeniu BC2 nie możesz mieć jednak uczucia, że jesteś „zajechany”.

Wykonując najintensywniejszy poziom ogólnej wytrzymałości biegowej twoje tętno powinno kształtować się na poziomie 85-95 procent tętna maksymalnego. OWB3 przewiduje pokonanie 1 kilometra w ciągu 3 minut 50 sekund do 4 minut.

Stwora Sylwia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Opinie czytelników

data:

"Przebiegnięcie odcinka o długości 1 kilometra powinno zająć Ci od 4 do 4 minut 40 sekund." co za bzdura! Wszystko zależy od poziomu biegacza, dla mnie to już będzie tempo OWB3 - trzeciego zakresu, dla mojego znajomego (5km poniżej 16 minut) to OWB1. Tempo to rzecz względna! Bezwzględnym parametrem jest procent tęrna HRMax. Kolejna sprawa "Bieg ciągły na drugim stopniu intensywności powinien być wykonywany na 70-85 procent tętna maksymalnego, czyli w okolicach 130-160 HR." To też bzdura! Przy moim HrMax 209, tętno 130 to trucht, a 160 to ciągle pierwszy zakres. Reasumując - tempo i wartość tętna to rzecz względna. Bezwzględnym parametrem jest tu % tętna maksymalnego, dla każdego zawodnika będzie to inna wartość. Radzę udzielać porad w temacie na którym się zna, żeby komuś niedoświadczonemu krzywdy nie zrobić...

Ocena użytkownika:
1
Zgłoś naruszenie regulaminu

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 27935 )
Array ( [docId] => 27935 )

Array ( [docId] => 27935 )