Czym jest stretching

Kategoria: Sport
Autor: Stwora Sylwia
Data: 01-06-2012 r.

Rozciągnięcie mięśni jest niezwykle ważnym elementem prawidłowo przeprowadzonej rozgrzewki, niezależnie od rodzaju podejmowanej aktywności fizycznej. Stretching zmniejsza ryzyko wystąpienia groźnego urazu czy bolesnej kontuzji oraz nadaje gibkości Twojemu ciału.

Czym jest stretching?

Stretching to zestaw ćwiczeń trwających od kilkunastu do kilkudziesięciu minut, które polegają na rozciąganiu mięśni do momentu maksymalnego oporu, po którym następuje ich10-15 sekundowe napinanie. Kolejną fazą jest rozluźnianie i powrót do pozycji wyjściowej. Ważne jest, aby nie przesadzać z napinaniem mięśni i wystrzegać się przekraczania granicy bólu.

Celem stretchingu jest rozciągnięcie, pobudzenie i uelastycznienie mięśni, polepszenie ich ukrwienia, zwiększenie zakresu ruchu stawów oraz wzmocnienie ścięgien.

Rodzaje stretchingu

Wyróżniamy sześć technik ćwiczeń rozciągających, a mianowicie statyczną, pasywną, aktywną, izometryczną, balistyczną oraz prioprioceptywnego torowania nerwowo-mięśniowego (PNF). Stretching aktywny opiera się na serii 8-12 powtórzeń krótkich, szybkich ruchów typu wymachy czy wykopy, które mogą imitować ćwiczenia wykonywane w późniejszym czasie. Pasywna technika jest najczęściej stosowaną metodą wśród sportowców. To maksymalne rozciągnięcie i utrzymanie danej pozycji od 10-20 sekund.

Składają się na nią szpagaty, skłony, siady płotkarskie czy zwisy na drabince. Stretching izometryczny to połączenie rozciągania statycznego z silnym napięciem mięśni, które rozciągasz. Metoda balistyczna obejmuje ruchy wahadłowe, kołysanie się, a także gwałtowne ruchy rozciągające. Stretching PNF jest formą rehabilitacji, łączącą w sobie rozciąganie pasywne oraz izometryczne.

Ważne jest to, aby do stretchingu podchodzić po uprzednim przeprowadzeniu rozgrzewki, czy to w formie marszu, marszobiegu, truchtu, biegu. Możesz wykonać również podskoki, przysiady lub wymachy rąk oraz nóg. W ten sposób dotlenisz i rozgrzejesz mięśnie, stawy oraz ścięgna i podniesiesz ciśnienie krwi. Podczas wykonywania samych ćwiczeń rozciągających nie śpiesz się i nie wykonuj gwałtownych ruchów, bo nieprawidłowy stretching może zaowocować urazem. Absolutnie nie wstrzymuj oddechu podczas wykonywania poszczególnych ćwiczeń.

Stwora Sylwia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

  • Kancelaria Prawna Iurisco Edyta Przybyłek

    ul. Zgrzebnioka 28, 40-520 Katowice

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marcin Majcherczyk

    ul. Stawowa 4 lok. 39, 41-200 Sosnowiec

    Wyświetl wizytówkę
  • THE N.E.W.S. LAW CENTER Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

    ul. Kazachska 1/89, 02-999 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • adwokat Wojciech Rudzki - kancelaria adwokacka

    Józefa Piłsudskiego 40/4 Kraków 31 - 111

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Robert Dudkowiak

    ul. Jana Pawła II 11 lok. 5, 62-300 Września

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Adwokacka Adwokata Piotra Sęka

    ul. Narutowicza 44 lok. 20, 90-135 Łódź

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radców Prawnych ARVE M.Kusztan & R.Ponichtera Sp. K.

    ul. Czysta 4, 50-013 Wrocław

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marek Foryś

    ul. Słupecka 9/1, Gdynia

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria MERITUM

    ulica Westerplatte 13/5, 31-033 Kraków

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Radosław Tymiński

    Łukowska 9 Lok. 126, 04-133 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
Array ( [docId] => 28037 )
Array ( [docId] => 28037 )

Array ( [docId] => 28037 )