Jak biegać na bieżni

Kategoria: Sport
Autor: Stwora Sylwia
Data: 26-04-2012 r.

Na pierwszy rzut oka bieganie na bieżni treningowej praktycznie nie różni się od zajęć w terenie, prócz miejsca podejmowania tej formy aktywności fizycznej. Nic bardziej mylnego, bo bieganie bieganiu nierówne. Przeczytaj jak się powinno biegać na bieżni.

Różnice między biegiem w terenie a bieganiem na bieżni

Bieżnia pozornie ułatwia ćwiczenie ponieważ to nie Ty musisz narzucać sobie tempa wykonywanych ruchów. To urządzenie decyduje o tym, jak szybko biegniesz i w jaki sposób twoje stopy odbijają się i opadają. Jednocześnie przyrząd wymaga zmiany techniki biegu, a co za tym idzie angażuje inne mięśnie. Stąd, jeśli jesteś zaawansowanym biegaczem terenowym, nie zdziw się, gdy na początku zajęć będziesz gubił kroki.

Ponadto trening w zamkniętym pomieszczeniu mniej Cię hartuje, a także, ze względu na specyficzne warunki, które opóźniają potrzebę uzupełnienia płynów, może powodować nudności, bóle głowy, a nawet odwodnienie. Nie licz również na spalanie większej ilości kalorii, bo w czasie treningu na bieżni tracisz ich o około 200-300 mniej niż podczas zajęć na świeżym powietrzu.

Jak poprawnie biegać na bieżni?

Trening na bieżni rządzi się swoimi prawami. Zanim wejdziesz na przyrząd, ustaw parametry typu prędkość, czas i dystans do przebycia, odpowiednie do sowich możliwości, a także nachylenie przyrządu na poziom 1-2 proc. Jeśli nie wiesz, jaki program treningowy wybrać, poproś o pomoc instruktora, który po krótkim wywiadzie, dobierze odpowiednią dla Ciebie wersję.

W czasie biegu na taśmie treningowej zwróć uwagę na to, aby Twój krok był krótszy niż przy joggingu w terenie. W ten sposób nie będziesz zbytnio obciążał mięśni i zmniejszysz ryzyko odniesienia kontuzji. Staraj się nie patrzeć pod nogi, bo może wywołać to u Ciebie zawroty głowy, a nawet nudności.

 

Unikaj również trzymania się poręczy i biegania blisko krawędzi. Wbrew pozorom nie jest to ułatwienie, ani też nie wpływa na efektywność biegu, a może spowodować kontuzję. Twoja pozycja powinna być podobna do tej, jaką przyjmujesz w czasie treningu w terenie. Nie zapomnij również o muzyce. Energetyczne brzmienia pozwolą Ci pokonać dłuższy dystans.

Pamiętaj, że trening biegowy na bieżni również wymaga przeprowadzenia przed nim rozgrzewki i lekkiego rozciągania. Unikaj całkowitego zastąpienia treningu w terenie. Traktuj bieżnię jako rozwiązanie alternatywne przy brzydkiej pogodzie czy urozmaicenie normalnych zajęć biegowych.

Stwora Sylwia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 27959 )
Array ( [docId] => 27959 )

Array ( [docId] => 27959 )