Rama w rowerze poziomym
W rowerze poziomym wszystko działa jak w każdym innym jednośladzie. Jednak w tym przypadku najbardziej liczy się wygląd i wygoda. Jego rozciągnięta, niska konstrukcja sprawia, że prowadzący pojazd w zasadzie półleży podczas jazdy. Dzięki takiemu układowi cały rower stawia znacznie mniejszy opór powietrza, przez co może jechać szybciej niż tradycyjne jednośladu.
Wyróżnia się też konstrukcje, w których rowerzysta siedzi wyżej, ale zachowana jest zasada, że ma wyciągnięte daleko do przodu nogi. Rama wykonana jest najczęściej z lekkich stopów i jest większa niż w zwykłym rowerze, przez co trudniej przetransportować rower poziomy. Na takim jednośladzie siedzi się na specjalnym foteliku, który jest bardzo wygodny. Obniżona pozycja rowerzysty pozwala oszczędzać kręgosłup, ale z kolei nogi muszą pracować ciężej.
Koła, napęd w rowerze poziomym i sterowanie rowerem poziomym
W rowerze poziomym koła są znacznie mniejsze niż w tradycyjnych jednośladach. Można też spotkać konstrukcje trzykołowe w wersji z dwoma kołami z przodu lub z tyłu. Rowery, w których korba z pedałami znajduje się przed przednim kołem nazywa się SWB (Short Wheel Base), z kolei te, gdzie pedały znajdują się pomiędzy kołami to LWB (Long Wheel Base). Z reguły są one ponadto bardzo długie.