Jak wygląda rower poziomy

Kategoria: Sport
Autor: Łozińska Agnieszka
Data: 08-05-2012 r.

Czas na rowerową ekstrawagancję. W Polsce coraz częściej możemy zobaczyć rowerzystów, którzy wprost leżą na swoich pojazdach. Rowery poziome, bo o nich mowa, zaskarbiają sobie sympatię wielu cyklistów. Rowery poziome mogą już wkrótce na stałe zagościć na ulicach naszych miast.

Rama w rowerze poziomym

W rowerze poziomym wszystko działa jak w każdym innym jednośladzie. Jednak w tym przypadku najbardziej liczy się wygląd i wygoda. Jego rozciągnięta, niska konstrukcja sprawia, że prowadzący pojazd w zasadzie półleży podczas jazdy. Dzięki takiemu układowi cały rower stawia znacznie mniejszy opór powietrza, przez co może jechać szybciej niż tradycyjne jednośladu.

Wyróżnia się też konstrukcje, w których rowerzysta siedzi wyżej, ale zachowana jest zasada, że ma wyciągnięte daleko do przodu nogi. Rama wykonana jest najczęściej z lekkich stopów i jest większa niż w zwykłym rowerze, przez co trudniej przetransportować rower poziomy. Na takim jednośladzie siedzi się na specjalnym foteliku, który jest bardzo wygodny. Obniżona pozycja rowerzysty pozwala oszczędzać kręgosłup, ale z kolei nogi muszą pracować ciężej.

Koła, napęd w rowerze poziomym i sterowanie rowerem poziomym

W rowerze poziomym koła są znacznie mniejsze niż w tradycyjnych jednośladach. Można też spotkać konstrukcje trzykołowe w wersji z dwoma kołami z przodu lub z tyłu. Rowery, w których korba z pedałami znajduje się przed przednim kołem nazywa się SWB (Short Wheel Base), z kolei te, gdzie pedały znajdują się pomiędzy kołami to LWB (Long Wheel Base). Z reguły są one ponadto bardzo długie.

Pośrednim rozwiązaniem jest korba umieszczona zaraz nad przednim kołem. Taką konstrukcję nazywa się CLBW (Compact Long Wheel Base). W rowerach poziomych kierownica może znajdować się na wysokości rąk rowerzysty lub pod nim. Rzadziej spotyka się konstrukcje, w których sterowanie odbywa się za pomocą ruchów nóg.

Obecnie rowery poziome są bardzo drogie, ponieważ w większości są produkowane ręcznie. Jednak jest to bardzo dobra alternatywa dla tradycyjnych jednośladów. Nauka jazdy na takim pojeździe wymaga, co prawda trochę czasu, ale jest to bardzo ciekawe doświadczenie.

Łozińska Agnieszka

Opinie czytelników

Dodawanie komentarzy tylko dla zalogowanych użytkowników

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Polecane artykuły

Zobacz także

Wzór Polityki Bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Regulamin ZFŚS na rok szkolny 2015/2016

pobierz

Nadzór pedagogiczny

pobierz

Polecamy

1341