Jak wygląda rower poziomy

Kategoria: Sport
Autor: Łozińska Agnieszka
Data: 08-05-2012 r.

Czas na rowerową ekstrawagancję. W Polsce coraz częściej możemy zobaczyć rowerzystów, którzy wprost leżą na swoich pojazdach. Rowery poziome, bo o nich mowa, zaskarbiają sobie sympatię wielu cyklistów. Rowery poziome mogą już wkrótce na stałe zagościć na ulicach naszych miast.

Rama w rowerze poziomym

W rowerze poziomym wszystko działa jak w każdym innym jednośladzie. Jednak w tym przypadku najbardziej liczy się wygląd i wygoda. Jego rozciągnięta, niska konstrukcja sprawia, że prowadzący pojazd w zasadzie półleży podczas jazdy. Dzięki takiemu układowi cały rower stawia znacznie mniejszy opór powietrza, przez co może jechać szybciej niż tradycyjne jednośladu.

Wyróżnia się też konstrukcje, w których rowerzysta siedzi wyżej, ale zachowana jest zasada, że ma wyciągnięte daleko do przodu nogi. Rama wykonana jest najczęściej z lekkich stopów i jest większa niż w zwykłym rowerze, przez co trudniej przetransportować rower poziomy. Na takim jednośladzie siedzi się na specjalnym foteliku, który jest bardzo wygodny. Obniżona pozycja rowerzysty pozwala oszczędzać kręgosłup, ale z kolei nogi muszą pracować ciężej.

Koła, napęd w rowerze poziomym i sterowanie rowerem poziomym

W rowerze poziomym koła są znacznie mniejsze niż w tradycyjnych jednośladach. Można też spotkać konstrukcje trzykołowe w wersji z dwoma kołami z przodu lub z tyłu. Rowery, w których korba z pedałami znajduje się przed przednim kołem nazywa się SWB (Short Wheel Base), z kolei te, gdzie pedały znajdują się pomiędzy kołami to LWB (Long Wheel Base). Z reguły są one ponadto bardzo długie.

Pośrednim rozwiązaniem jest korba umieszczona zaraz nad przednim kołem. Taką konstrukcję nazywa się CLBW (Compact Long Wheel Base). W rowerach poziomych kierownica może znajdować się na wysokości rąk rowerzysty lub pod nim. Rzadziej spotyka się konstrukcje, w których sterowanie odbywa się za pomocą ruchów nóg.

Obecnie rowery poziome są bardzo drogie, ponieważ w większości są produkowane ręcznie. Jednak jest to bardzo dobra alternatywa dla tradycyjnych jednośladów. Nauka jazdy na takim pojeździe wymaga, co prawda trochę czasu, ale jest to bardzo ciekawe doświadczenie.

Łozińska Agnieszka

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Polecane artykuły

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

1341

Polecamy