Budowa modelu samolotu nie należy do łatwych. Przed stworzeniem konstrukcji samolotu musimy się zastanowić jakiego typu statek powietrzny miałby to być i przede wszystkim z jakiego materiału wykonać model samolotu. W modelarstwie lotniczym z reguły wykorzystuje się trzy materiały do budowy modelu samolotu: depron, piankę EPP i balsę.
Depron
To ekstrudowany polipropylen, jeden z najbardziej popularnych materiałów wykorzystywanych przy budowie modelu. Pianka jest oporna na wilgoć i uchodzi za niezniszczalną. Samolot można skonstruować już z płyty o grubości 3 mm. Depron jest dość tani, a uszkodzony model łatwo jest naprawić. Dodatkowo ten materiał jest bardzo lekki. Może być stosowany w połączeniu z innymi materiałami. Znajduje zastosowanie w budowie niewielkich modeli akrobacyjnych na napęd elektryczny.
EPP
Czyli spieniony polipropylen. To kolejna odmiana materiałów
modelarskich, również bardzo wytrzymały. Jego główne właściwości to
odporność na uderzenia i sprężystość. Posiada pamięć kształtu, dlatego
nawet, gdy uderzymy modelem o podłoże, jest duża szansa na to, że
uszkodzenia nie będą widoczne. Piankę EPP cechuje ponadto duża oporność
termiczna. Podobnie jak depron jest lekka i wykorzystuje się ją również
do budowy niedużych maszyn akrobacyjnych.
Balsa
To rodzaj bardzo elastycznego, ale lekkiego i trwałego egzotycznego
drewna. Miękkość i sprężystość tego drewna jest dużą zaletą w
modelarstwie, które z natury jest precyzyjne. Można z niej wykonać całą
konstrukcję samolotu. Można kupić całe płyty tego materiału, a także
małe deseczki i różnego kształtu listewki. Jednak wykonanie modelu z
balsy jest bardzo pracochłonne. Wykonanie korpusu, żebrowania skrzydeł i
usterzenia wymaga anielskiej cierpliwości i dużej wiedzy z zakresu
modelarstwa lotniczego. Ponadto w przypadku uszkodzenia i połamania
konstrukcji często nie można naprawić szkód. Balsa nadaje się znakomicie
do wszystkich typów modeli, zarówno makiet, jak i modeli akrobacyjnych.
Budując model samolotu należy pomyśleć na czym najbardziej nam
zależy. Pamiętajmy również, żeby wycięcie poszczególnych części
konstrukcji było precyzyjne, ponieważ źle dopasowane elementy mogą być
często powodem utraty panowania nad modelem, a konsekwencji uszkodzenia
samolotu.