Jakie ćwiczenia mogą wykonywać diabetycy

Kategoria: Sport
Autor: Stwora Sylwia
Data: 09-05-2012 r.

Osoby chore na cukrzycę nie powinny rezygnować z aktywności fizycznej. Szeroka gama różnorodnych form wysiłku fizycznego pozwala nie tylko dobrać odpowiednie dla diabetyka ćwiczenia, ale przede wszystkim pomoże w utrzymaniu prawidłowej wagi ciała.

Sport a cukrzyca

Polskie Towarzystwo Diabetologiczne określa wysiłek fizyczny mianem integralnego elementu prawidłowego i kompleksowego leczenia osób z chorobą cukrzycową. Główną zaletą wysiłku fizycznego jest fakt, że pobiera on energię z uwalniania i spalania glukozy, co przekłada się na obniżenie jej poziomu we krwi.

Ponadto w regularna aktywność fizyczna zapobiega odkładaniu się złego cholesterolu w naczyniach krwionośnych i usprawnia przepływ krwi przez organizm, a także pozwala utrzymać wagę na odpowiednim poziomie. Dodatkowo w czasie wysiłku uwalanie są endorfiny poprawiające samopoczucie.

Ćwiczenia dla diabetyków

W przypadku diabetyków najlepszym rozwiązaniem będzie połączenie treningu siłowego z ćwiczeniami aerobowymi. Dzięki aktywności fizycznej o charakterze siłowym wspomogą budowę mięśni i wzmacnia je dzięki czemu podnosi się ich zdolność do szybkiej reakcji na działanie insuliny, hormonu odpowiedzialnego za poziom cukru we krwi. Z kolei zajęcia aerobowe np. pływanie, bieg, taniec czy jazda na rowerze wspomagają pracę serca, płuc oraz układu krążenia. Pozwala utrzymać odpowiednią elastyczność naczyń krwionośnych oraz kontrolować ciśnienie i poziom cukru we krwi.

 

Nieodzownym elementem każdego treningu powinna być rozgrzewka, zwłaszcza ćwiczenia rozciągające. Zadbaj także o drobnostki np. zamień windę na schody lub wysiądź jeden przystanek wcześniej i pokonaj dystans spacerem.

Gdy zdecydujesz się na bardziej intensywne formy np. gry zespołowe lub długotrwały wysiłek przed podjęciem aktywności fizycznej oraz po jej zakończeniu zmierz poziom cukru we krwi. W ten sposób będziesz mógł zaobserwować jak Twój organizm reaguje na daną formę i intensywność treningu. Przy niskim poziomie glukozy zjedz przed wysiłkiem posiłek wysokowęglowodanowy.

Decydując się na jakąkolwiek formę aktywności fizycznej diabetycy powinni skonsultować swój wybór z lekarzem, który pomoże ustalić program oraz intensywność ćwiczeń. Pamiętaj, że najważniejszy jest zdrowy rozsądek i stosowanie się do zaleceń specjalisty.

Stwora Sylwia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 27985 )
Array ( [docId] => 27985 )

Array ( [docId] => 27985 )