Kozłownie w koszykówce

Kategoria: Sport
Autor: Stwora Sylwia
Data: 25-04-2012 r.

Kozłowanie to element gry w piłkę koszykową, od którego zaczyna się przygodę z tą dyscypliną sportu. Poprawne opanowanie techniki kozłowania ułatwia poruszanie się po boisku i wpływa na skuteczność gry.

Podstawowe zasady kozłowania

Kozłowanie to odbijanie piłki do koszykówki jedno- lub oburącz o podłoże, zwykle z boku ciała. Poprawnie kozłowana piłka powinna sięgać maksymalnie do wysokości bioder. W czasie wykonywania tego elementu zwróć uwagę, aby nie kozłować całą dłonią, a jedynie szeroko rozstawionymi palcami. Piłki nie należy uderzać, a starać się utrzymać jak najdłuższy jej kontakt z ręką. Głowa powinna być podniesiona, a wzrok skierowany na to, co dzieje się na boisku. Nogi muszą być ugięte w kolanach. Piłka powinna być kozłowana szybko i mocno.

Ćwiczenia na poprawne kozłowanie

Naukę kozłowania najlepiej rozpocząć od najprostszego ćwiczenia, które pozwoli przyzwyczaić rękę do odpowiedniego ruchu. Stań w rozkroku, ugnij nogi i zacznij odbijanie piłki o podłoże prawą ręką bez patrzenia na nią. Nie śpiesz się, liczy się dokładne wykonanie elementu. Po np. 30 kozłach zmień rękę. Następnie spróbuj odbijać piłkę dwoma rękami przed sobą, a potem kozłuj na zmianę. Gdy ćwiczenia będą ci szły płynnie, obniż kozłowanie, jednocześnie zwiększając jego częstotliwość.

Kolejnym ćwiczeniem jest kozłowanie w klęku. Najpierw odbijaj piłkę klęcząc na nodze prawej, następnie na lewej. Następnie przejdź do kozła w klęku pod nogą wykroczną, wykonywanego od zewnętrznej strony nogi do wewnątrz i z powrotem. W siadzie, kozłując to z lewej, to z prawej strony przechodź do leżenia i wracaj z powrotem do siadu. Co dalej? Wykonaj siad skrzyżny i kozłuj piłkę wokół tułowia.

Opanowane? Wstań w rozkroku i próbuj wykonać „ósemkę” pomiędzy nogami. Następnie rozpocznij marsz i co trzeci krok zmieniaj rękę kozłującą. Gdy już będziesz czuł, że panujesz nad piłką zacznij bieg, kozłując piłkę na zmianę. Możesz również zacząć zmieniać kierunek biegu, a także wprowadzić takie elementy, jak przysiad, leżenie.

Zrób sobie tor przeszkód i spróbuj pokonać biegiem trasę omijając np. pachołki raz z prawej, raz z lewej strony. W kolejnych próbach przy omijaniu przeszkody zmieniaj rękę kozłującą. Kiedy opanujesz kozłowanie jedną piłką, spróbuj wykonać kolejne ćwiczenia z dwoma piłkami.

Warto podpatrzyć jak wykonują ten element gry w koszykówkę zawodowcy np. oglądając mecze lub filmiki na You Tube.

Stwora Sylwia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 27946 )
Array ( [docId] => 27946 )

Array ( [docId] => 27946 )