Konstrukcja roweru górskiego
Rama roweru górskiego jest zwarta i specjalnie wzmocniona, ponieważ jednoślad musi przetrzymać częste uderzenia o wystające kamienie czy konary. Trwałość konstrukcji niesie za sobą również wzrost jej masy. W takim rowerze jest również zdecydowanie większy prześwit pod pedałami niż w innych rodzajach jednośladów. Umożliwia to pokonywanie wyższych przeszkód bez uszkodzenia mechanizmu napędowego: zębatek lub łańcucha.
Kierownica w rowerze górskim może być prosta lub lekko wygięta. W takim jednośladzie siodełko znajduje się wyżej niż kierownica, co sprawia, że musi ona być wyjątkowo stabilna i wytrzymała.
Charakterystyka roweru górskiego
Rowery górskie z reguły mają koła o wielkości 26 cali lub 29 cali. Ich obręcze są wykonane z trwałych stopów, co jest bardzo ważne, ponieważ ta część jednośladu jest szczególnie narażona na uszkodzenia i kontakt z ciężkim terenem, po którym z reguły jeździmy tego typu rowerem. Dodatkowo ukształtowanie powierzchni naturalnego środowiska takich jednośladów niejako wymusza zastosowanie amortyzacji.