Żaglowce jednomasztowe
To najpopularniejsze i łatwe w prowadzeniu łodzie. Wśród żaglowców jednomasztowych najprostszą konstrukcję ma ket. Posiada tylko jeden żagiel, zazwyczaj umieszczony w okolicach dziobu. Z kolei slup ma już dwa żagle, z czego jeden jest mocowany z przodu masztu.
Do żaglowców jednomasztowych zalicza się jeszcze sluter i kuter. Pierwszy ma 3 żagle, ale nie może używać ich wszystkich jednocześnie, ponieważ te umieszczone z przodu są mocowane w jednym miejscu. Natomiast kuter ma przynajmniej 3 żagle, które mogą być rozpięte w tym samym czasie. Maszt w tego rodzaju łodzi znajduje się blisko środka pokładu.
Żaglowce dwumasztowe i żaglowce trzymasztowe
W tej grupie znajdują się jol i kecz. Ich przedni maszt jest zawsze wyższy od tylnego. Jol ma mały żagiel umieszczony z tyłu łodzi. Zazwyczaj wychodzi on poza linię burty i służy także do sterowania. W przypadku kecza żagiel tylny jest większy i mieści się w obrysie żaglowca. Innym rodzajem dwumasztowca jest szkuner. Może on być zarówno dwu- jak i trzymasztowy, ale w każdym z tych przypadków są one niemal tej samej wysokości. Ewentualnie ten drugi może być nieco wyższy. Dodatkowo ożaglowanie szkunera ma charakter przymasztowy.