Ćwiczenia usprawniające funkcje poznawcze

Kategoria: Alzheimer
Data: 14-06-2012 r.

Zaburzenia funkcji poznawczych to typowy objaw Alzheimera. Niestety w przebiegu choroby ulegają one pogłębieniu i nawet leczenie farmakologiczne nie jest w stanie ich skutecznie zatrzymać. Można jednak wspomóc farmakoterapię wieloma ćwiczeniami usprawniającymi pamięć, kojarzenie, zdolności liczenia itp.

Poniżej znajdziesz propozycje aktywności, które możesz wspólnie z chorym wykonywać, aby jak najdłużej zachować jego sprawność.

Ćwiczenia na kojarzenie i pamięć

Przygotuj zestawy słów, ewentualnie obrazków, tak aby chory mógł je logicznie połączyć, np. zawód z przedmiotem potrzebnym do jego wykonywania (ogrodnik i grabie, malarz i pędzel). Poproś chorego o połączenie ze sobą obrazków lub słów. Podobnie można zrobić ze zdjęciami bliskich – pokaż podopiecznemu zdjęcia, a następnie kartki z ich imionami i nazwiskami, poproś go o odpowiednie dopasowanie.

Uzupełnianie ciągów liczb lub słów

Ćwiczenia usprawniające funkcje poznawcze Ćwiczenie to polega na uzupełnieniu przez chorego pewnego logicznego bądź liczbowego ciągu. Przygotuj na kartce np. listę dni tygodnia, pomijając kilka dni (np. wtorek, sobotę), poproś chorego o wpisanie bądź podanie brakujących dni. Podobnie możesz zrobić z miesiącami, kolejnymi liczbami czy literami alfabetu.

Fluencja słowna

Ćwiczenie to polega na tym, że chory musi wskazać wyraz rozpoczynający się wylosowaną, wytypowaną literą. Aby uatrakcyjnić zabawę, można dodatkowo zastosować kategorię, np. państwa, miasta, znany człowiek itp.

Takie quizy przeznaczone są jednak dla chorych w początkowej fazie choroby. Osoby z zaawansowaną chorobą Alzheimera będą miały duży problem ze znalezieniem słów, co może powodować niepotrzebny stres i wręcz odwrotny efekt.

Ćwiczenia na poprawę sprawności wzrokowo-przestrzennej

Ciekawym sposobem jest przygotowanie dla chorego zabawy polegającej na łączeniu, dopasowywaniu do siebie takich samych przedmiotów. Przygotuj dla podopiecznego kartkę papieru, na której będą się znajdować powtarzające się rysunki, liczby lub litery. Zadaniem chorego jest połączenie ich liniami w pary, czyli np. dwie takie same liczby czy litery lub obrazki. Ich rozkład powinien być tak dobrany, żeby chory musiał się skoncentrować przy ich parowaniu.

Kolejnym ciekawym zadaniem dla podopiecznego będzie kończenie przysłów. Przygotuj na kratce listę popularnych przysłów (można je znaleźć na stronie: http://pl.wikiquote.org/wiki/Przys%C5%82owia_polskie; postaraj się wybrać te najpopularniejsze, którymi chory często się wcześniej posługiwał), w taki sposób, żeby znany był jedynie początek przysłowia, a drugą część trzeba będzie uzupełnić pisemnie lub ustnie. Przykładowe zadania: Gdy kota nie ma, …………….; Gdy się człowiek spieszy, ……………; Gdzie drwa rąbią, ……

Staraj się, aby dobierane ćwiczenia angażowały możliwie dużą grupę zmysłów: wzrok, smak, dotyk, węch, słuch.

Opinie czytelników

Dodawanie komentarzy tylko dla zalogowanych użytkowników

Polecane artykuły

Zobacz także

Wzór Polityki Bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych

pobierz

Regulamin ZFŚS na rok szkolny 2015/2016

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

pobierz

Polecamy

1341