Pacjenci objęci system teleopieki zyskują poczucie komfortu i bezpieczeństwa. Teleopieka to nieustanny monitoring chorego 24h na dobę 7 dni w tygodniu. Niektóre polskie firmy są już w stanie zapewnić monitoring na terytorium całej Polski.
Jak działa system teleopieki
Na rynku dostępne są dwa rozwiązania:
- teleopieka oparta o telefonię stacjonarną i
- teleopieka oparta o technologię mobilną (komórkową).
Oba systemy łączy wykorzystanie telefonu jako środka łączności w celu wezwania pomocy. Przy użyciu jednego przycisku (przycisk może się znajdować na bransoletce umieszczonej na nadgarstku lub zawieszony jako wisiorek na szyi, dzięki czemu jest zawsze pod ręką) chory natychmiast łączy się z operatorem systemu (operatorzy dostępni są przez całą dobę).
Użytkownik systemu nie musi wprowadzać żadnego numeru, żeby połączyć się z centrum monitoringu. Po połączeniu z operatorem zostaje automatycznie rozpoznany, znane są więc jego dane osobowe i osoby wskazane do powiadomienia w przypadku zagrożenia.
Teleopieka przy chorobie Alzheimera
Rozwiązanie telelopieki ma szczególne zastosowanie wśród osób dotkniętych chorobą Alzheimera. Systemy oparte o technologię mobilną, poza wcześniej wymienionymi zaletami, oferują również możliwość lokalizacji użytkownika. Jeżeli Twój podopieczny przekroczy wyznaczoną strefę, np. najbliższe otoczenie domu, operator automatycznie zostanie o tym poinformowany.
System jest w stanie zlokalizować położenie danej osoby z dokładnością co do jednego metra! Również jeżeli istnieje prawdopodobieństwo, że chory się zgubił, na życzenie opiekuna może się odbyć jego lokalizacja. Niektóre urządzenia zaopatrzone są dodatkowo w czujniki upadku, dymu, włamania.