Umowa w sprawie zamówienia publicznego jest umową cywilnoprawną, do której znajdują zastosowanie przepisy ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 459 ze zm.; dalej: kc). Regulacje kc dotyczące umowy o roboty budowlane nie odnoszą się jednak do zasad kształtowania wynagrodzenia. W tym zakresie analogiczne zastosowanie znajdują zatem przepisy normujące skutki ustalenia wynagrodzenia w formie kosztorysu lub ryczałtu w umowie o dzieło.
Korzyści z ustalenia ryczałtowego wynagrodzenia wykonawcy budowlanego
Generalnie dopuszczalne jest ustalenie wynagrodzenia wykonawcy budowlanego zarówno w formie kosztorysu, jak i ryczałtu. Właściwe ukształtowanie wynagrodzenia wykonawcy budowlanego oraz ustalenie skutków dokonanego wyboru jest jednak problematyczne, co wynika z pewnego niedostosowania przepisów Kodeksu cywilnego do umów o wykonawstwo budowlane. W związku z tym konieczne jest bardzo staranne skonstruowanie takiej umowy. Warto wiedzieć, jak zrobić to prawidłowo.
Zastosowanie ryczałtowej formy wynagrodzenia
Ryczałt polega na uzgodnieniu przez strony umowy stałej kwoty, która będzie stanowiła ostateczne wynagrodzenie przyjmującego zamówienie z tytułu wykonania zamówionego dzieła, niezależnie od tego, jakie nakłady będzie musiał on ponieść w celu osiągnięcia zamierzonego przez strony rezultatu. Zgodnie z art. 632 § 1 kc wynagrodzenie ryczałtowe nie ulega zamianie nawet wtedy, gdy w czasie zawierania umowy nie można było przewidzieć rozmiaru lub kosztów prac.
Zastosowanie ryczałtowej formy wynagrodzenia wykonawcy budowlanego właściwe jest tylko w przypadku tych inwestycji, w których na etapie zawierania umowy wykonawca jest w stanie dokładnie przewidzieć zakres, rozmiar, a także wymaganą ilość nakładów, które są niezbędne do należytego jej wykonania. Należy podkreślić, iż decydujące znaczenie ma tu charakter przedmiotu świadczenia wykonawcy. O ile bowiem na przykład w przypadku wybudowania budynku, przy założeniu prawidłowości opracowania dokumentacji projektowej ryzyko wystąpienia nieprzewidywalnych czynników jest niewielkie, o tyle przy remoncie już istniejącego budynku ryzyko wystąpienia tych czynników zdecydowanie wzrasta.
Jeśli strony ustalą ryczałtową formę wynagrodzenia wykonawcy budowlanego w umowie, w której charakter przedmiotu świadczenia nie pozwala na oszacowanie ryzyka wystąpienia konieczności wykonania robót lub poniesienia nakładów niezakładanych na etapie zawierania umowy i kalkulowania wynagrodzenia, może skutkować to sporami, które przedłużają czas realizacji inwestycji i często prowadzą do niewykonania lub nienależytego wykonania umowy.
Ryczałtowa forma wynagrodzenia daje inwestorowi pewność co do kosztów związanych z wykonaniem obiektu budowlanego.
Przepisy umowy o dzieło dotyczące skutków ustalenia wynagrodzenia w formie ryczałtu w zasadzie wykluczają rozliczenia z tytułu prac dodatkowych. Wynagrodzenie ryczałtowe należy się bowiem za całość prac, które muszą być wykonane w celu osiągnięcia zamierzonego przez strony rezultatu w postaci oznaczonego w umowie obiektu.
Wybór sposobu wynagrodzenia
W przypadku umów stanowiących zamówienie publiczne o wyborze sposobu określenia wynagrodzenia wykonawcy budowlanego decyduje zamawiający, który ma obowiązek wskazać w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej: SIWZ) istotne dla stron postanowienia. Zamawiający ma też możliwość ukształtowania treści umowy, której wzór stanowić może część SIWZ. Wybór sposobu określenia wynagrodzenia wykonawcy budowlanego wiąże się też z kolejnym elementem obligatoryjnym SIWZ, jakim jest opis sposobu obliczenia ceny.
W myśl § 4 ust. 3 rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego, przedmiar robót nie jest elementem koniecznym dokumentacji projektowej, która służy do opisania przedmiotu zamówienia. Mimo to zamawiający wymaga często dołączenia do oferty kosztorysu ofertowego. W tym wypadku kosztorys ten wskazuje tylko na sposób kalkulacji wynagrodzenia w formie ryczałtu i nie ma żadnego znaczenia dla oceny, czy określone, konieczne do zrealizowania zamierzonego przez strony rezultatu konkretne prace mają charakter dodatkowy.
Przeczytaj więcej na: prawonieruchomosci24.pl
-
ustawa z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 459 ze zm.),
-
ustawa z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.),
-
rozporządzenie ministra infrastruktury z 2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 1129 ze zm.),
-
ustawa z 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1020 ze zm.).
Zobacz także:
Tagi: nieruchomości, prawo budowlane
