Klient z reklamówką, przedsiębiorca z dodatkowymi obowiązkami

Data: 08-05-2022 r.

Opłata recyklingowa

Jeśli sprzedawca decyduje się na udostępnienie dla swoich klientów torebek foliowych albo innych z tworzywa sztucznego, będzie musiał zapłacić opłatę recyklingową i odpowiednio się z niej rozliczyć. 

Jeżeli przedsiębiorca zajmujący się prowadzeniem sklepu bądź hurtowni udostępnia swoim klientom torebki z tworzywa sztucznego to jest zobowiązany pobierać od nich opłatę recyklingową i przekazywać ją do właściwego ze względu na prowadzenie działalności - urzędu marszałkowskiego. 

Opłata recyklingowa

Regulacje dotyczące opłaty recyklingowej zawiera ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Opłacie podlegają wszystkie torby na zakupy, jeżeli są wykonane z tworzywa sztucznego. Nie stosuje się jej jedynie do tzw. zrywek, które są oferowane np. jako podstawowe opakowanie żywności sprzedawanej luzem.

Ważne: Jeśli przedsiębiorca prowadzi sklep i sprzedaje np. śrubki, które można pakować w torebki - zrywki, będzie musiał pobrać od nich opłatę recyklingową. 

Zgodnie z przepisami ustawy, maksymalna stawka opłaty za torbę wynosi 1 zł. Stawkę doprecyzowuje rozporządzenie wydane na podstawie tej ustawy. Zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem Ministra Środowiska z 27 sierpnia 2019 r. - stawka opłaty recyklingowej wynosi obecnie 20 gr. za torbę.

Opłata jest rozliczana kwartalnie i wpłaca się ją na specjalne konto utworzone przez marszałka województwa. Jeżeli opłata nie zostanie rozliczona, bądź przedsiębiorca zapłaci zbyt niską kwotę, wysokość zaległości będzie ustalona w drodze decyzji administracyjnej wydanej przez marszałka województwa. Przedsiębiorca ma 14 dni od doręczenia decyzji, na uregulowanie zaległości. Jeśli tego nie zrobi - zostanie mu naliczona dodatkowa opłata recyklingowa w wysokości 50% kwoty niewniesione należności.  

Jeżeli opłata recyklingowa zostanie wpłacona na konto właściwego marszałka województwa, to oznacza, że przedsiębiorca nie wykonał swoich obowiązków, w związku z czym właściwy marszałek województwa może naliczyć dodatkową opłatę. Dodatkowo - poprzez odesłanie do odpowiedniego stosowania przepisów Ordynacji podatkowej - osoba taka będzie musiała uregulować kwotę odsetek za zwłokę. - wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 17 listopada 2021 r., sygn. II SA/Gl 102/21

Choć zrywki nie rodzą obowiązku pobierania opłaty od klientów, to ich używanie tworzy dodatkowy obowiązek dla przedsiębiorcy. Musi on prowadzić ewidencję lekkich toreb na zakupy które zostały nabyte i wydane. Może zdecydować, czy ewidencja ma mieć formę papierową czy elektroniczną. Musi jednak dotyczyć ona całego roku kalendarzowego i być przechowywana przez przedsiębiorcę przez 5 lat od końca tego roku, którego dotyczy. 

Kwestie podatkowe

Opłata recyklingowa jest zgodnie z przepisami zarówno ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jak i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - przychodem, który powstaje w dniu otrzymania opłaty. Wniesienie opłaty na wyodrębnione konto odpowiedniego marszałka województwa powoduje, że staje się ona kosztem uzyskania przychodów prowadzonej działalności (art. 15 ust. 1aa ustawy o CIT i art. 22 ust. 1aa ustawy o PIT). 

Ważne: Do kosztów uzyskania przychodów zalicza się opłatę recyklingową w kwocie netto. 

Do opłaty recyklingowej są stosowane przepisy o podatku VAT. Opłata jest wliczana do podstawy opodatkowania VAT i stosuje się do niej stawkę 23%. Sprzedaż toreb musi się znaleźć w ewidencji na kasie rejestrującej na ogólnych zasadach. Jednak w przypadku gdy cena torby jest wyższa niż opłata recyklingowa, na paragonie może znaleźć się cała kwota - przedsiębiorca nie ma obowiązku rozdzielać opłaty recyklingowej i ceny za torbę. 

Ważne: Kontrolę przestrzegania zasad dotyczących opłaty recyklingowej przeprowadza inspekcja handlowa. 

Źródło:

Informacja umieszczona w serwisie w serwisie informacyjno-usługowym dla przedsiębiorcy - biznes.gov.pl

Oprac. red. 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Pięć pytań o ewidencję w BDO – poznaj odpowiedzi!

pobierz

Odpady opakowaniowe po środkach niebezpiecznych – jak je rozróżnić

pobierz

Nowe zasady dotyczące magazynowania odpadów

pobierz

Obowiązujące zasady audytu środowiskowego

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 41762 )
Array ( [docId] => 41762 )