Odpowiedzialność zarządcy za segregację odpadów

Data: 21-06-2023 r.

Za prawidłową segregację odpadów na nieruchomości odpowiada zarządca nieruchomości. Jednak jakie są granice jego odpowiedzialności, szczególnie w przypadku gdy gmina umieszcza pojemniki na odpady segregowane poza tą nieruchomością, udostępniając je tym samym także dla osób trzecich. Czy nadal za prawidłową segregację odpowiada zarządca? Czy można uznać, że w takim przypadku gmina prawidłowo realizuje swój obowiązek zaopatrzenia nieruchomości w pojemniki? 

Kwestię obowiązku zarządcy nieruchomości dotyczącego czuwania nad prawidłową segregacją odpadów w zestawieniu z obowiązkami gminy wynikającymi z ustawy o utrzymaniu czystości rozpatrywał w niedawnym wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu. W sprawie została nałożona wyższa opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi ze względu na niedopełnienie obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Podwyższona stawka jest stosowana w przypadku braku segregacji odpadów. Jednym z warunków jej zastosowania jest m.in. konieczność powiadomienia właściciela czy zarządcy nieruchomości. Nie można przy tym przyjąć, że spełnieniem wskazanego warunku jest zawiadomienie o wszczęciu postępowania w sprawie podwyższonej opłaty za niedopełnienie obowiązku segregowania odpadów. Brak powiadomienia uniemożliwia zastosowanie podwyższonej stawki za odpady.

 

Ważne: Choćby jednorazowe niedopełnienie obowiązku segregacji odpadów pociąga za sobą obowiązek nałożenia na zainteresowany podmiot opłaty odpowiedniej dla nieselektywnego zbierania odpadów (por. wyrok NSA z 16 czerwca 2022 r., sygn. III FSK 4968/21).

Jednak zdaniem skarżącej (zarządcy nieruchomości) nie można zastosować takiej stawki w przypadku gdy wiele podmiotów i tym samym wielu zarządców nieruchomości, korzysta ze wspólnego pojemnika. 

Ważne: Zarządca odpowiada za prawidłową segregację odpadów na nieruchomości, jednak nie może odpowiadać za to poza jej obszarem. W przypadku gdy pojemniki są umieszczone poza nieruchomością i mają do nich dostęp osoby trzecie, nie można uznać by gmina zrealizowała swój obowiązek zaopatrzenia nieruchomości w pojemniki. 

Źródło:

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 13 kwietnia 2023 r., sygn. I SA/Wr 647/22 opublikowany wraz z uzasadnieniem w bazie orzeczeń sądów administracyjnych - portal orzeczenia.nsa.gov.pl

Oprac. red.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Pięć pytań o ewidencję w BDO – poznaj odpowiedzi!

pobierz

Odpady opakowaniowe po środkach niebezpiecznych – jak je rozróżnić

pobierz

Nowe zasady dotyczące magazynowania odpadów

pobierz

Obowiązujące zasady audytu środowiskowego

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 43108 )
Array ( [docId] => 43108 )