Kiedy wezwać karetkę? 

Kategoria: Pacjent
Data: 24-06-2023 r.

Potrzebę wezwania karetki - jak potocznie nazywa się wezwanie zespołu ratownictwa medycznego - oceniamy raczej intuicyjnie. Kiedy jednak faktycznie można sięgnąć po pomoc wykręcając numer 999 lub 112? 

Pomoc Zespołu Ratownictwa Medycznego jest zarezerwowana dla osób, które znalazły się w nagłym i bezpośrednim zagrożeniu życia lub w takim nagłym stanie, który może skutkować poważnym uszkodzeniem ciała, uszkodzeniem funkcji organizmu czy nawet utratą życia. 

 

Po co wzywać karetkę? 

Wezwanie karetki jest więc usprawiedliwione gdy u osoby dzwoniącej lub osoby znajdującej się w jej otoczeniu wystąpiły:
1) utrata przytomności lub utrata przytomności połączona z drgawkami
2) zatrzymanie krążenia - brak oddechu, brak reakcji
3) uraz głowy połączony z pogorszeniem możliwości kontaktu, co przejawia się na przykład dezorientacją, brakiem pamięci
4) bardzo silny, ostry ból głowy przede wszystkim w sytuacji, gdy jest on połączony z niewyraźną mową, problemami z poruszaniem się, kłopotami z poruszaniem kończynami, dezorientacją
5) objawy udaru mózgu: dezorientacja, bełkotliwa mowa, wyraźna zmiana siły po jednej stronie ciala, opadanie kącika ust, trudności w poruszaniu kończynami - szczególnie po jednej stronie ciała)
6) poważne duszności, które sprawiają, że nawet wypowiedzenie jednego zdania jest niezwykle kłopotliwe
7) ból w klatce piersiowej jeśli jest:
- połączony z wypluwaniem krwistej wydzieliny
- nieustępliwy, silny i promieniuje do lewej kończyny górnej lub żuchwy - na taki ból powinny być szczególnie wyczuleni pacjenci ze stwierdzoną chorobą serca jak na przykład choroba naczyń wieńcowych lub przeżyli już zawał
- połączony z uczuciem nierównego bicia serca, nudnościami, wymiotami, stanem przedomdleniowym, zimnymi potami - mogą (choć nie muszą) być to objawy towarzyszące zawałowi.
8) czarny smolisty stolec, masywny krwotok z odbytu, uporczywe wymioty z domieszką krwi lub fusowate, a także nagły, ostry ból brzucha,
9) niedające się opanować krwawienie, szczególnie w przypadku pacjentów zażywających leki wpływające na krzepnięcie kwit, takie jak chociażby Aspiryna, Polocard, Acard
10) masywny krwotok z dróg rodnych
11) gwałtownie postępujący poród
12) zatrucie: gazami, lekami, środkami chemicznymi
13) ostre i nasilone reakcje uczuleniowe, które wystąpiły na skutek zażycia leku, ukąszenia, użądlenia - mogą to być problemy z oddychaniem, postępujący obrzęk, pokrzywka, ból brzucha
14) udar cieplny, wyziębienie organizmu, porażenie prądem, podtopienie, utonięcie, rozległe oparzenia
15) agresja spowodowana chorobą psychiczną
16) próba samobójcza
17) upadek z dużej wysokości
18) urazy skutkujące rozległą raną, bądź urazy kończyny dolnej, które uniemożliwiają samodzielne poruszanie się. 

Rozmowa z dyspozytorem

Co prawda w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia - szczególnie jeśli dotyczy to osoby najbliższej, trudno jest zachować spokój i rozsądek, to niewątpliwie warto postarać się zapanować nad nimi podczas rozmowy z dyspozytorem. Przede wszystkim zapyta on o miejsce zdarzenia - przyda się dokładny pełny adres wraz z nazwą ulicy i numerem budynku. Jeśli miejsce jest na swój sposób specyficzne - dyspozytor może zapytać w jaki sposób można tam dojechać, czy poprosić o wskazanie punktów charakterystycznych (np. przystanek autobusowy, kapliczka, kościół itp.). Dyspozytor spyta z pewnością także o to kto będzie czekał na karetkę. Niezbędne będą informacje o samym zdarzeniu a także o osobach poszkodowanych - ile jest tych osób, w jakim są stanie, czy mogą się ruszać, czy oddychają, w jakim są wieku (chociażby orientacyjnie). Przydadzą się dane tych osób. Osoba wzywająca pomocy zostanie także zapytana o swoje dane i o jej numer telefonu, który będzie przekazany Zespołowi Ratownictwa Medycznego - jeśli będzie potrzebował jakiejś informacji np. dotyczącej dojazdu. 

Dyspozytor w trakcie rozmowy może także podpowiedzieć co zrobić, aby pomóc poszkodowanym do czasu dotarcia pomocy. Ważne jest, by nie kończyć rozmowy zanim dyspozytor nie potwierdzi przyjęcia wezwania - to on powinien odłożyć słuchawkę pierwszy. 

Źródło:

Informacja opublikowana w Nawigatorze Pacjenta zamieszczonym na oficjalnej stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta  - portal gov.pl

Oprac. red. 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Ochrona danych osobowych w gabinecie lekarskim – przygotuj się do dużych zmian

pobierz

Elektroniczna dokumentacja medyczna

pobierz

Jak zarządzać ryzykiem w ujęciu ISO 9001:2015

pobierz

Jak przygotować raport o sytuacji ekonomiczno-finansowej SPZOZ Nowy obowiązek dla kierownika

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 43120 )
Array ( [docId] => 43120 )