Odpowiednia strategia menedżerów ZOZ ułatwi pozyskanie inwestora

Kategoria: Zarządzanie
Data: 22-04-2013 r.

Rynek ochrony zdrowia staje się coraz bardziej atrakcyjny wśród prywatnych inwestorów, którzy chętnie inwestują w placówki medyczne. Odpowiednia strategia menedżerów ZOZ wpłynie pozytywnie na liczbę konsolidacji i przejęć oraz podniesie efektywność świadczonych usług medycznych.

W ostatnich latach widoczna jest zwiększona aktywność inwestorów w sektorze ochrony zdrowia. Wzrost prywatnych inwestycji i wydatków można zaobserwować w abonamentach medycznych oraz prywatnych ubezpieczeniach zdrowotnych. Najczęściej są to działania funduszy private equity oraz inwestorów branżowych.

Inwestor, patrząc na rynek medyczny, zwraca uwagę na publiczne wydatki. W przypadku świadczeń ambulatoryjnych proporcja kontraktów otrzymywanych przez prywatne placówki jest znacząca.

Obszary prywatnych inwestycji

Inwestor przywiązuje dużą rolę do efektywności świadczonych usług medycznych gwarantowanych przez placówkę. Doświadczony, znający branżę medyczną, zwraca szczególną uwagę na korzystne podejmowanie decyzji dotyczących restrukturyzacji, finansowania oraz poprawy świadczeń.

Ważnym aspektem jest obszar finansowania. Inwestor stara się rozwijać inwestycję przez przejmowanie innych podmiotów, a następnie łączenie ich, co w rezultacie obniża koszty w podmiocie połączonym. Część grup medycznych powstaje w wyniku przejęć i łączenia kilku lub kilkunastu podmiotów medycznych.

Łączenie placówek, nie wpływa jednak na ograniczenie konkurencji. Prywatni właściciele obserwują lokalny rynek i wprowadzają dodatkowe świadczenie medyczne. Gwarantuje to pacjentom łatwiejszy dostęp do lekarzy lub badań. Wpływa to korzystnie na rywali, którzy starają się uatrakcyjnić swoją ofertę medyczną.

Poszukiwanie inwestora

Menedżer ZOZ, poszukując inwestora, powinien zadać sobie kilka pytań, aby ustalić dlaczego to robi. Pozwoli to ustalić jaki aspekt jest priorytetowy w procesie poszukiwania inwestycji – cena sprzedaży firmy, utrzymanie kontroli i finansowania placówki czy wysoki poziom świadczonych usług medycznych. Ponadto, pozwoli to opracować odpowiednią strategię pozyskiwania inwestora.

Poszukiwania można podjąć się samodzielnie lub skorzystać z usług firmy doradztwa zawodowego. Firma doradcza przyspieszy cały przebieg, przygotowując dokumentację oraz znajdując inwestora. Ułatwi przechodzenie przez proces negocjacji i zamknięcie transakcji.

Warto, aby menedżer ZOZ przed rozpoczęciem poszukiwania inwestora, przygotował prezentację, która przedstawi działalność świadczeniodawcy, dane finansowe i operacyjne, plan rozwoju. Taki zabieg ułatwi rozmowę i przyspieszy cały tok poszukiwań.

Autor:

Bartosz Krawczyk, menedżer w dziale konsultingu

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Ochrona danych osobowych w gabinecie lekarskim – przygotuj się do dużych zmian

pobierz

Elektroniczna dokumentacja medyczna

pobierz

Jak zarządzać ryzykiem w ujęciu ISO 9001:2015

pobierz

Jak przygotować raport o sytuacji ekonomiczno-finansowej SPZOZ Nowy obowiązek dla kierownika

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 29807 )
Array ( [docId] => 29807 )