Prowadząc działalność leczniczą w formie spółki z o.o., mając kilka placówek medycznych w swojej strukturze, należy pamiętać nie tylko o obowiązkach formalnych z zakresu modyfikacji w RPWDL czy wynikających z prawa gospodarczego bądź handlowego. Niezbędne jest również właściwe zakończenie działalności jednostki organizacyjnej w kontekście relacji między spółką a zatrudnionym personelem.
Zmniejszenie liczby placówek medycznych podmiotu prowadzonego w formie spółki z o.o.
Spółka z o.o. prowadzi podmiot leczniczy, który w swojej strukturze ma dwie placówki medyczne. Jedna z nich ma zakończyć działalność. Jakie kroki prawne należy podjąć? Czy wystarczy uchwała zarządu spółki dotycząca zakończenia działalności placówki medycznej wraz z uchwałą o przyjęciu nowego regulaminu organizacyjnego uwzględniającego tę zmianę oraz złożenie wniosku w RPWDL?
Zmniejszenie liczby placówek medycznych – wniosek w RPWDL
Zasadą jest, że podmiot prowadzący działalność leczniczą – w tym w formie spółki z o.o. – podlega wpisowi do rejestru szczególnego rodzaju, jakim jest Rejestr Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą.
W przypadku modyfikacji informacji składanych do wniosku – przykładowo w zakresie zmiany w obrębie wykazu jednostek organizacyjnych zakładu leczniczego (ich liczby) niezbędne będzie zgłoszenie w terminie 14 dni od dnia powstania zmian informacji o zmianach.
Brak terminowego przekazania informacji w tym zakresie może skutkować nałożeniem kary pieniężnej w drodze decyzji administracyjnej w wysokości do dziesięciokrotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.
Ta korekta w zakresie danych zgłaszanych do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą będzie poprzedzona działaniami na szczeblu organów spółki dotyczącymi zakończenia działalności przez jeden z oddziałów.
Zmniejszenie liczby placówek medycznych – sprawy pracownicze
Zakończenie działalności przez jedną z placówek wchodzących w skład spółki z o.o. realizującej działalność leczniczą wywołuje skutki nie tylko w zakresie niezbędnych działań formalnych.
W sytuacji gdy zakończenie działalności w ramach jednej z placówek medycznych nie wiąże się z połączeniem tej placówki z drugą placówką, która ma funkcjonować, i tym samym przejściem pracowników do pracy w innej lokalizacji, wówczas należy podjąć działania zmierzające do zakończenia współpracy z personelem placówki, która kończy działalność.
W każdym przypadku zakończenia współpracy należy nie tylko rozliczyć się z pracownikami – przykładowo z powierzonego mienia – lecz również sporządzić i wydać świadectwa pracy.
W przypadku gdy docelowa, jedna placówka medyczna będzie przejmowała pracowników z placówki, która kończy działalność, niezbędne jest odwołanie się do zasad obowiązujących w przypadku przejęcia zakładu pracy przez innego pracodawcę, przyjmując, że likwidowana placówka medyczna miała status odrębnego pracodawcy od placówki, która będzie funkcjonowała.
W sytuacji gdy żadna z placówek medycznych nie miała statusu pracodawcy, nie wykonywała czynności z zakresu prawa pracy, a status pracodawcy miała spółka z o.o., która zatrudniała i zwalniała personel (w jednej i drugiej placówce), niezbędna będzie modyfikacja tak umów o pracę w zakresie miejsca pracy, jak pozostałych warunków pracy oraz płacy, jeżeli ulegną one zmianie. Przyjmując, że pracownicy likwidowanej placówki będą kontynuować pracę w jednej placówce, nie trzeba kierować pracowników na badania profilaktyczne i szkolenia bhp.
