Powołanie administratora bezpieczeństwa informacji (ABI) jest uprawnieniem, a nie obowiązkiem administratora danych. W przypadku jego niepowołania, jego zadania wykonuje sam administrator danych. Administratorzy informacji bezpieczeństwa zgłoszeni do rejestracji GIODO są wpisywani do ogólnokrajowego rejestru.
Każda zmiana dotycząca administratora bezpieczeństwa informacji musi być zgłoszona do GIODO
Do pełnienia funkcji administratora bezpieczeństwa informacji można powołać sekretarza szkoły lub nauczyciela, pod warunkiem że posiadają oni wiedzę w zakresie ochrony danych osobowych. Administrator danych, który zgłosi ABI do rejestracji, zobowiązany jest zgłaszać Generalnemu Inspektorowi każdą zmianę informacji objętych zgłoszeniem.
Odpowiednie kwalifikacje na stanowisku ABI
Od 1 stycznia 2015 r., aby powierzyć pracownikowi funkcję ABI, kandydat musi spełniać łącznie następujące warunki:
- mieć pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzystać z pełni praw publicznych,
- posiadać odpowiednią wiedzę w zakresie ochrony danych osobowych,
- nie być karanym za umyślne przestępstwo.
Dyrektor placówki musi ocenić, czy powoływana osoba dysponuje wiedzą w zakresie ochrony danych osobowych. Nie jest wymagane, by kandydat na ABI legitymował się formalnymi dokumentami. Najważniejsze, by posiadał odpowiednią wiedzę pozwalającą mu wywiązywać się z ustawowo nałożonych na niego zadań.
Każdą zmianę o ABI należy zgłosić
Administrator danych, który zgłosi ABI do rejestracji zobowiązany jest zgłaszać Generalnemu Inspektorowi każdą zmianę informacji objętych zgłoszeniem w terminie 14 dni, a także jego odwołanie w terminie 30 dni.
Łączenie funkcji – dopuszczalne
Została dopuszczona możliwość łączenia pełnienia funkcji ABI z wykonywaniem innych zadań w jednostce organizacyjnej. Warunkiem wykonywania przez ABI innych zadań jest, by zadania niezwiązane z ochroną danych osobowych nie naruszyły prawidłowego wykonywania zadań z zakresu ochrony danych osobowych.
Przy podejmowaniu decyzji o powierzeniu ABI dodatkowych obowiązków brane powinny być pod uwagę:
- czasochłonność wykonywania czynności ABI w takich okolicznościach jak rodzaj przetwarzanych danych osobowych, ich ilość, sposób, rodzaj istniejących zabezpieczeń, istniejące ryzyka,
- zakres zadań i ilość czasu potrzebna na wykonanie dodatkowych obowiązków.
Dodatkowe obowiązki nie powinny kolidować z wykonywaniem podstawowych obowiązków ABI, jakimi są zadania z zakresu ochrony danych osobowych.
Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych ( tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r., poz. 1182 ze zm.) – art. 27 ust. 1, art. 36a, art. 36b, art. 40, art. 43 ust. 1, art. 46b ust. 1, art. 46c.
Zobacz także:
Tagi: abi, dane osobowe, dyrektor szkoły, giodo
