Nowe obowiązki dyrektora szkoły w walce ze śmieciowym jedzeniem

Autor: Wysocka Marta
Data: 27-07-2015 r.

Już od września będą obowiązywały nowości oświatowe dotyczące norm, jakie musi spełniać jedzenie wydawane uczniom. Zmiany oznaczają nowe obowiązki dla dyrektora szkoły, który będzie kontrolował, jakie produkty znajdują się w asortymencie szkolnych sklepików. W przypadku niezgodności dyrektor szkoły będzie uprawniony do nałożenia grzywny bądź rozwiązania umowy z ajentem.

Resort zdrowia pracuje nad rozporządzeniem określającym listę produktów, które nie mogą być dostępne w szkolnych stołówkach i sklepikach. Konsultowany obecnie projekt rozporządzenia wprowadza szczególne obowiązki dyrektora szkoły – jako kierujący zakładem żywienia zbiorowego będzie on zobligowany do kontrolowania czy w szkole nie są sprzedawane kanapki zawierającymi więcej niż 10 g tłuszczu w 100 g produktu, dodatki cukrów i substancji słodzących czy zbyt wysokie ilości soli.

Dyrektor szkoły nie dopuści do sprzedaży słodyczy i słodkich napojów

Nowości oświatowe sprawią także, że od 1 września w obowiązki dyrektora szkoły wpisywać będzie się niedopuszczenie do tego, aby uczniowie mogli kupować w szkole słodycze i słodkie napoje. Dyrektor szkoły będzie musiał zadbać, aby w placówce dostępne były jedynie: woda (bezpłatnie), soki, herbata, kawa, gorąca czekolada oraz napoje mleczne o obniżonej zawartości tłuszczu.

W sytuacji, gdy ajent prowadzący szkolny sklepik dopuści do sprzedaży niedozwolone produkty, dyrektor szkoły będzie uprawniony do rozwiązania z nim umowy bez zachowania przewidzianego wcześniej okresu wypowiedzenia. W tym zakresie zmiana, jaką wprowadzają nowości oświatowe mają charakter prewencyjny – ajenci powinni czuć się zniechęceni do naruszania przepisów.

Nowości oświatowe niepokoją dyrektorów szkół

W związku z tym, że od września związane z zasadami bezpiecznego żywienia obowiązki dyrektora szkoły zostaną znacznie poszerzone, pojawiają się wątpliwości dotyczące tego, w jaki sposób dyrektor szkoły ma realizować nowe zadania. O ile dyrektor szkoły jest w stanie zweryfikować skład produktów dostarczanych przez zewnętrznych producentów, o tyle bez specjalistycznej wiedzy nie będzie w stanie sprawdzić, jaka zawartość tłuszczu znajduje się w wędlinach wykorzystywanych do produkcji kanapek Resort zdrowia nie ustosunkował się do tych wątpliwości.

Marta Wysocka, specjalista w zakresie prawa oświatowego

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 37636 )
Array ( [docId] => 37636 )