Aktualnie zasady tworzenia klas terapeutycznych reguluje rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, dalej rozporządzenie w sprawie zasad organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz w formie m.in.: klas terapeutycznych. Zasady przyjmowania uczniów do klas terapeutycznych oraz ich organizację określa § 8 rozporządzenie w sprawie zasad organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
O tych zasadach należy pamiętać przy powoływaniu klas terapeutycznych:
klasę terapeutyczną powołuje dyrektor szkoły, szczegółowo analizując potrzeby uczniów wynikające ze wskazań opinii poradni psychologiczno–pedagogicznej,
konieczna jest zgoda rodziców na objęcie dziecka taką formą pomocy,
dyrektor szkoły kieruje wniosek do organu prowadzącego, aby z początkiem roku szkolnego znalazły się odpowiednie środki finansowe na ten cel,
klasę terapeutyczną organizuje się na początku roku szkolnego.