Aktywność fizyczna dzieci i młodzieży

Data: 07-05-2023 r.

WF z AWF jest programem, który ma zachęcić najmłodszych do aktywności fizycznej. Pod hasłem Aktywny dzisiaj dla zdrowia w przyszłości startuje nowa odsłona projektu, która ma kształtować zwyczaj aktywności fizycznej i umiejętności ruchowych wśród uczniów. 

Wady postawy, nadwaga czy wręcz otyłość, to jedne z nielicznych problemów, które są konsekwencją braku aktywności fizycznej młodego pokolenia. Nie jest to problem nowy - eksperci alarmowali o płynących z tego zagrożeniach już w ostatniej dekadzie XX wieku. Pandemia, lockdown, nauka zdalna - to kolejne czynniki, które pogłębiły problemy zdrowotne u dzieci i młodzieży. 

Poprzednim edycjom programu towarzyszyło hasło "Aktywny powrót uczniów do szkoły po pandemii". Podczas konferencji zorganizowanej w Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie minister edukacji podsumował poprzednie edycje i przedstawił założenia nowej - już trzeciej.  Łącznie na wszystkie trzy edycje przeznaczono ok. 100 mln zł. Podsumowując dwie poprzednie, minister wskazał, że przyniosły one ok. 30 tys. przeszkolonych nauczycieli, 31 tys. Sport-Klubów, 780 tys. godzin na dodatkowe zajęcia ruchowe i 325 tys. zaangażowanych uczniów, głównie z klas I-III szkół podstawowych, którzy każdego tygodnia uczestniczą w zajęciach sportowych. Dla tej grupy było przeznaczone aż 50% zajęć prowadzonych w ramach Sport-Klubów, co przyświeca idei uczenia aktywności fizycznej od najmłodszych lat. 

Program ma być naukową odpowiedzią na problem aktywności fizycznej dzieci i młodzieży. Kondycja uczniów wymaga odbudowania na solidnych - bo naukowych - fundamentach. W ramach programu działają trzy zespoły badawcze, które podejmują działania w zakresie:
a) alfabetu ruchowego
b) fundamentalnych umiejętności ruchowych
c) monitoringu kondycji fizycznej.

Jako fundamentalne umiejętności ruchowe postrzegane są przede wszystkim: bieg, skok, rzut, chwyt, umiejętność zachowania równowagi. Są to sprawności niezbędne w życiu - w jego różnych etapach. Przeprowadzono więc badania dotyczące tych umiejętności wśród uczniów różnych szkół. Ich wyniki przerażają. Pokazują ogromny spadek sprawności fizycznej, szczególnie w ciągu ostatniej dekady. Niewystarczający poziom kompetencji ruchowych posiada aż 94% dzieci. Na wyobraźnię powinno zadziałać to, że aż 57% dzieci nie potrafi skakać przez skakankę. Przewrót w przód to umiejętność, której nie ma aż 88% dzieci z klas I-III, taki sam odsetek nie potrafi wykonać rzutu i chwytu odbitej od ściany piłki tenisowej. Dzieci z klas IV-VI aż w 74% nie radzą sobie z kozłowaniem, a 78% uczniów z klasy VII-VIII nie jest w stanie pokonywać przeszkód w biegu. 

Aktywność to nie tylko zdrowie fizyczne, lecz także lepsze samopoczucie i lepsza kondycja psychiczna. Dlatego warto wspierać działania, które zachęcają do ruchu. Uczniowie, którzy uczestniczyli w dodatkowych zajęciach sportowych poprawili wszystkie próby sprawności fizycznej. 

Źródło:

Informacja opublikowana na oficjalnej stronie internetowej Ministerstwa Edukacji i Nauki - portal gov.pl

Oprac. red.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 42946 )
Array ( [docId] => 42946 )