Dyrektor szkoły kontroluje pomoce dydaktyczne dla nauczycieli i uczniów

Data: 22-04-2013 r.

Dyrektor szkoły nie wybiera podręczników i pomocy dydaktycznych dla nauczycieli, ponieważ Karta Nauczyciela daje im w tym zakresie wolny wybór. Należy jednak zwracać uwagę, by pomoce, z których korzysta nauczyciel szkoły czy nauczyciel przedszkola nie służyły manipulowaniu opinią uczniów.

Ministerstwo Edukacji Narodowej wydało komunikat dotyczący pojawienia się na rynku, rzekomo rekomendowanych przez nauczycieli, puzzli odwołujących się do katastrofy smoleńskiej. Minister Edukacji Narodowej stanowczo oświadcza, iż niedopuszczalne jest zachęcanie nauczycieli do korzystania z materiałów zawierających nieobiektywne treści, mogących służyć manipulowaniu opiniami uczniów.

Pomoce mają być dla nauczycieli wsparciem w realizacji podstawy programowej

 

Pomoce dydaktyczne mają być dla nauczycieli wsparciem w przekazywaniu uczniom treści mieszczących się w podstawach programowych. Zarówno nauczyciel przedszkola, jak i nauczyciel szkoły mają obowiązek wybierania takich materiałów, które nie będą zorientowane na manipulowanie opiniami uczniów. Tak jak rzeczone puzzle nie powinny wskazywać na „prawdopodobny zamach”, tak samo inne pomoc nie mogą np. wartościować jakiegokolwiek wyznania religijnego jako lepszego od innych.

Dyrektor szkoły nie narzuca, ale powinien kontrolować

Dyrektor szkoły nie może decydować o tym, jakie pomoce dydaktyczne są najlepsze dla nauczycieli i ich uczniów. Karta Nauczyciela pozwala bowiem stosowanie takich metod i podręczników i innych pomocy naukowych, które są dla nauczycieli najwłaściwsze spośród uznanych przez naukowców i zatwierdzonych do użytku szkolnego (art. 12 ust. 2. Karta Nauczyciela). Dyrektor szkoły powinien jednak pozostać czujny i reagować w razie otrzymania sygnałów, że nauczyciel zaleca stosowanie lub stosuje pomoce dydaktyczne mogące godzić w wartości wyznawane przez uczniów lub ich rodziców. Żaden przedstawiciel grona pedagogicznego (również nauczyciel przedszkola) nie może zachęcać bądź wymagać od uczniów i rodziców przyswajania treści godzących w  prywatne sfery myślenia.

Źródło:

Marta Wysocka

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 29989 )
Array ( [docId] => 29989 )