Egzamin ósmoklasisty – zaplanuj sukces wspólnie z nauczycielem

Autor: Anna Kiełczewska
Data: 31-01-2022 r.

Chcesz zdać egzamin ósmoklasisty? Pamiętaj, że sama wiedza nie wystarczy. Musisz umieć tę wiedzę przetworzyć i wykorzystywać podczas egzaminu. Jak to osiągnąć? Potrzebujesz skutecznego planowania, sprawnego umysłu i umiejętności radzenia sobie ze stresem.

Uczestnicy: uczniowie klas VIII szkoły podstawowej

Cel ogólny: lepsze przygotowanie się do egzaminu ósmoklasisty

Cele szczegółowe, uczeń:

  • określa własne mocne i słabe strony
  • poszukuje skutecznych strategii uczenia się
  • poznaje proste techniki relaksacyjne
  • skutecznie korzysta z różnorodnych źródeł
  • potrafi szybko wyszukiwać i obrabiać informacje
  • ćwiczy umiejętność współpracy i dyskusji

Materiały pomocnicze:

  • karta pracy: materiał
  • materiał pomocniczy: wizualizacja
  • karta pracy: uczyć się skuteczniej
  • karta pracy: porady
  • komputery z dostępem do Internetu
  • długopisy
  • tablica elektroniczna lub duży arkusz papieru i flamastry
  • drukarka

Czas trwania: 120 minut

Egzamin ósmoklasisty – przygotowanie

  1. Burza mózgów – z czym kojarzy Ci się egzamin ósmoklasisty? Jakie myśli i emocje pojawiają się, gdy o nim myślisz
  2. Wprowadzenie tematu – nauczyciel podsumowuje krótko wypowiedzi uczniów, a następnie informuje, że dziś zastanowią się wspólnie, jak przygotować się do egzaminu ósmoklasisty nie tylko merytorycznie, ale także pod względem organizacji pracy, odpowiedniego nastawienia (mnidset) i zapanowania nad stresem.

Egzamin ósmoklasisty – realizacja

  1. Gromadzenie informacji – uczniowie sprawdzają, co wiedzą o egzaminach (terminy, przedmioty, wymagania, czas trwania itp.). Mogą wyszukać informacje na https://cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/o-egzaminie/, a także otworzyć przykładowe arkusze(zakładka Arkusze > Arkusze 2021). Czas pracy to maksymalnie 5 minut.
  2. Zadanie indywidualne – uczestnicy próbują oszacować, ile materiału już przerobili i opanowali oraz co mają jeszcze do zrobienia (Karta pracy Materiał) – krótko i konkretnie. Czas pracy to maksymalnie 5 minut. Na zakończenie chętni dzielą się swoimi spostrzeżeniami.

    Przerywnik 1 – uczniowie zamykają oczy. Nauczyciel odczytuje tekst wizualizacji (Materiał pomocniczy Wizualizacja).

  3. Zadanie grupowe 1 – klasa dzieli się na kilkuosobowe zespoły robocze. Grupy omawiają pytania z Karty pracy Uczyć się skuteczniej. Czas pracy to maksymalnie 30 minut. Po zakończeniu pracy uczniowie wymieniają się pomysłami. Nauczyciel zapisuje je na tablicy lub dużym arkuszu papieru. Powinny znaleźć się wśród nich porady dotyczące planowania czasu (ile czasu dziennie poświęcać na naukę, jak często robić przerwy).

    Ważne! Do zapisywania pomysłów uczniów najlepsza jest tablica elektroniczna. Umożliwia ona stworzenie dokumentu elektronicznego, który można wydrukować i rozdać uczestnikom na zakończenie zajęć.

    Przerywnik 2 – uczniowie wstają i przez 2 minuty poruszają się w dowolny sposób: chodzą, podskakują, tańczą itp. Można włączyć muzykę.

  4. Burza mózgów – uczestnicy zastanawiają się, co jeszcze jest ważne w okresie przygotowywania się do egzaminów (np. radzenie sobie ze stresem, wypoczynek, aktywność fizyczna, dieta).
  5. Zadanie grupowe 2 – uczniowie pracują w tych samych zespołach. Każda grupa wybiera jeden z wymienionych w poprzedniej części temat (np. dieta) i wyszukuje w Internecie ważne informacje i praktyczne porady (Karta pracy Porady). Czas pracy to maksymalnie 15 minut.
  6. Prezentacja – grupy przedstawiają opracowane porady. Nauczyciel dopisuje je do pomysłów z wcześniejszej części zajęć (punkt 3).

    Przerywnik 3 – uczniowie wykonują ćwiczenie oddechowe (np. ze strony https://zdrowie.radiozet.pl/Psychologia/Stres-i-relaks/Cwiczenia_oddechowe_na_stres_techniki_relaksacyjne_swiadomy_oddech ).

Egzamin ósmoklasisty – podsumowanie

Sesja informacji zwrotnych – uczestnicy dzielą się refleksjami z zajęć. Każdy wybiera 1–2 porady, które na pewno wykorzysta przygotowując sie do egzaminu ósmoklasisty. Na zakończenie wszyscy otrzymują egzemplarze z poradami, które wyszukali w trakcie zajęć.

Karta pracy: materiał

Wybierz jeden przedmiot i zastanów się, na jakim etapie przygotowań do egzaminu ósmoklasisty jesteś. Następnie uzupełnij tabelę.

Przedmiot

 

To już umiem/W tym jestem dobry

 

Tego jeszcze nie umiem

 

To chcę/muszę jeszcze przećwiczyć

 

W tym potrzebuję pomocy

 

Materiał pomocniczy: wizualizacja

Pomyśl o tym, czego jeszcze nie umiesz. Zauważ, jakie myśli pojawiają się, np. Dużo tego. Nie dam rady. Jakie to nudne/trudne. Dopuść do siebie nawet najbardziej negatywne myśli. A teraz wyobraź sobie, że Twoje myśli zamieniają się w obłoki. Każda myśl to jedna chmura. Poczuj, jak przez twoją głowę wieje wiatr (albo spróbuj to sobie wyobrazić) i porywa wszystkie chmury-myśli. Odpływają daleko. Twoja głowa jest czysta i świeża.

A teraz poszukaj odczuć, które pojawiają się, gdy myślisz o egzaminie. Może to być niepewność, lęk, strach lub inne odczucia. Spróbuj zlokalizować je w ciele. Gdzie je czujesz?

Weź głęboki wdech przez nos i skieruj go do miejsca, w którym czujesz emocje. Zrób wydech przez usta, wyobrażając sobie, że wychodzi on z tego miejsca i zabiera ze sobą wszystkie negatywne odczucia. Powtórz kilka razy. Jeśli czujesz emocje w innych miejscach, oczyść je oddechem w ten sam sposób. (W tym miejscu daj uczestnikom czas na oddychanie).

A teraz wróć powoli do tu i teraz. Weź trzy głębokie, świadome oddechy i powoli otwórz oczy.

Karta pracy: uczyć się skuteczniej

Jak lepiej i skuteczniej przygotować się do egzaminu? Wymyślcie jak najwięcej rozwiązań. Skorzystajcie także z Internetu (wpiszcie w wyszukiwarkę Google hasło: Jak przygotować się do egzaminu ósmoklasisty porady).

Jak najlepiej korzystać z lekcji w szkole?

 

Jak można uczyć się w domu?

 

Jakie (dodatkowe) materiały przydają się w nauce?

 

Kogo można prosić o pomoc?

 

Co robić, gdy pojawią się zaległości?

 

Karta pracy: porady

Wyszukajcie informacje na wybrany temat. Stwórzcie listę porad dla uczniów przygotowujących się do egzaminu ósmoklasisty. Powinny one być praktyczne i łatwe do zastosowania. Zapiszcie je w tabeli.

1.

 

2.

 

3.

 

4.

 

5.

 
Anna Kiełczewska

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 41300 )
Array ( [docId] => 41300 )