Nauczanie ogólne ze zmienioną podstawą programową

Data: 02-11-2022 r.

Zmiany w podstawie programowej kształcenia ogólnego dotyczą wybranych przedmiotów. Są to technika, język łaciński oraz biznes i zarządzanie. Planowane jest także uzupełnienie podstawy programowej języka polskiego na poziomie liceum ogólnokształcącego i technikum. Uzupełnienie polega na uwzględnieniu w nauczaniu także gier o walorach edukacyjnych. 

Propozycje zmian w nauczaniu przedmiotów takich jak:
1) technika
2) biznes i zarządzanie
3) język łaciński
4) język polski

 

znajdują się w projekcie rozporządzenia dotyczącego podstaw programowych. Na poświęconej temu aktowi wykonawczemu konferencji prasowej, dowiedzieliśmy się, że projekt trafił do konsultacji publicznych. Przygotowanie propozycji zawartych w projekcie trwało kilka miesięcy. 

Ad. 1 ) Technika

Program techniki został wzięty pod lupę z pewnością w związku z coraz większym naciskiem na kształcenie zawodowe w Polsce. Kształcenie techniczne jest traktowane jako element łączący kształcenie ogólne i właśnie kształcenie zawodowe. 

Wsparciem dla nauki techniki jest m.in. program "Laboratoria Przyszłości". 

Program nauczania prócz rozwoju edukacji opartym o kompetencje przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka), ma dotyczyć także rozszerzeniem nauczania o zagadnienia związane z wychowaniem komunikacyjnym. Ma to związek także z nowymi środkami transportu osobistego wykorzystywanymi przez uczniów. 

Ad. 2) Biznes i Zarządzanie

Zgodnie z propozycjami, biznes i zarządzanie ma być dostępny w formie rozszerzonej w szkołach ponadpodstawowych. Wiąże się to ze zwiększoną liczbą godzin tego przedmioty. Przypomnijmy, że są to zajęcia, które z założenia mają uczyć głównie praktycznych aspektów funkcjonowania w rzeczywistości gospodarczej, co uczniowie będą mogli stosować chociażby do efektywnego prowadzenie spraw swojego gospodarstwa domowego. Mają w tym pomóc chociażby projekty grupowe czy business case study budowane na podstawie faktycznych doświadczeń przedsiębiorców. 

Ad. 3) Łacina

Język łaciński będzie traktowany jako drugi język obcy. Dotyczy to klas VII-VIII szkoły podstawowej oraz nauczania w liceach ogólnokształcących i technikach. Propozycja takiego rozwiązania jest skierowana jedynie do szkół które mają odpowiednie możliwości kadrowe i są zainteresowane takim rozwiązaniem. 

Na konferencji prasowej poświęconej zmianom programowym, Sekretarz Stanu w MEiN określił, że propozycja ta skierowana jest "do uczniów zainteresowanych kulturą antyczną, językiem łacińskim, takim klasycznym modelem wychowania"

Obecnie uczniowie zainteresowani językiem łacińskim mogą wybrać przedmiot język łaciński i kultura antyczna w zakresie podstawowym lub rozszerzonym, jeśli szkoła ma taką ofertę. Po zmianach, będzie mógł wybrać język łaciński jako drugi język obcy w zakresie podstawowym. W konsekwencji będzie to także przedmiot dostępny na egzaminie maturalnym. 

Ad. 4.) Język polski

W przypadku podstawy programowej języka polskiego, zmiany mają jedynie charakter uzupełniający. Polegają na dopisaniu do listy lektur gier o walorach edukacyjnych. Mowa o dwóch pozycjach: „This War of Mine” (11BitStudios) oraz "Gra Szyfrów” (Instytut Pamięci Narodowej). Więcej pisaliśmy o tym rozwiązaniu w artykule: Gry wideo w podstawie programowej 

Źródło:

Informacja opublikowana na oficjalnej stronie internetowej Ministerstwa Edukacji i Nauki - portal gov.pl

Oprac. red.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 42322 )
Array ( [docId] => 42322 )