Obserwacja pedagogiczna to sposób zdobywania informacji o uczniu na podstawie jego zachowania podczas lekcji, zajęć pozalekcyjnych i przerw. Istotą obserwacji powinna być dla nauczycieli próba zrozumienia działań, reakcji ni emocji. Z informacjami zgromadzonymi przez nauczycieli powinien zapoznać się również pedagog szkolny, szczególnie – jeżeli uczniowi udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Obserwacja – źródło informacji dla nauczycieli i pedagoga szkolnego
Przyglądanie się uczniom jest dla nauczycieli trudnym zadaniem, szczególnie w przypadku licznych klas, jednak – oprócz ocen – stanowi ona główne źródło informacji o kondycji psychofizycznej i stanie emocjonalnym podopiecznego. Często właśnie zachowanie stanowi pierwszą przesłankę, b y stwierdzić, że dziecku potrzebna jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna. W związku z powyższym – o każdym niepokojącym objawie w zachowaniu dziecka poinformowani powinni zostać rodzice oraz pedagog szkolny.
Notatki obserwacyjne